Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 29.04.2010

Pierwszy na świecie całkowity zakaz reklamy tytoniu

Australia zostanie pierwszym na świecie krajem, w którym będzie obowiązywał całkowity zakaz reklamy wyrobów tytoniowych. Producenci nie będą mogli umieszczać na opakowaniach papierosów nazw ani symboli swej marki.

Według nowego prawa, przygotowywanego przez rząd Australii, na paczkach z papierosami zamiast logo firmy palacze znajdą hasła oraz obrazki kampanii antynikotynowej i ostrzeżenia o szkodliwości palenia. Rząd zapowiada wprowadzenie nowych przepisów w 2012 roku. "Papierosy wcale nie są cool, bo pozbawiają ludzi życia i zdrowia" - powiedział premier Kevin Rudd, deklarując konsekwencję we wprowadzaniu nowych przepisów.


Wielkie koncerny tytoniowe zapowiadają walkę z nowymi przepisami. Imperial Tobacco Australia przewiduje podjęcie szeregu kroków prawnych. Australijski producent powołuje się na prawo klienta. Zdaniem firmy nie można bowiem pozbawiać konsumenta możliwości decyzji, które papierosy chce palić.


W 2008 roku przemysł tytoniowy w Australii zanotował zysk w wysokości 7,6 miliardów dolarów.
Co roku z powodu palenia papierosów w Australii umiera 15 tysięcy osób. Premier Kevin Rudd planuje obniżyć te statystyki o 10 procent do roku 2018. Zaostrzenie przepisów antynikotynowych już przynosi skutki. W 1988 roku 30,5 procent Australijczyków powyżej 14 roku życia paliło tytoń. W 2007 roku te osoby stanowiły już tylko 16,6 procent społeczeństwa.

rr, Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)