Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Paweł Majewski 15.04.2019

Rusza kampania "Gramy Fair". Walka z dopingiem i edukacja celem Ministerstwa Sportu

- Przybliżenie problematyki antydopingowej i edukacja szczególnie młodych ludzi, jak wielkim problemem sportu jest doping - takie są zdaniem ministra sportu i turystyki Witolda Bańki cele kampanii informacyjno-edukacyjnej „Gramy Fair”. Jej inauguracja miała miejsce w Warszawie.
Posłuchaj
  • Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka, mówi o celach tego projektu (IAR)
  • Pyrek tłumaczy, dlaczego ważne jest zwalczanie dopingu (IAR)
  • W kampanię "Gramy Fair" zaangażowany jest również bramkarz piłkarskiej Legii Warszawa, Arkadiusz Malarz. Zawodnik tłumaczy, dlaczego wspiera ten projekt (IAR)
Czytaj także

- Walka z dopingiem i skuteczne przeciwdziałanie temu globalnemu problemowi jest jednym z filarów polityki MSiT. Chciałem pogratulować Polskiej Agencji Antydopingowej i jej partnerom w tej akcji, pierwszej tego typu w Polsce na taką skalę. To kampania edukacyjna i społeczna, której zadaniem jest przybliżenie problematyki antydopingowej i edukacja szczególnie młodych ludzi, jak wielkim problemem sportu jest doping – powiedział Bańka podczas poniedziałkowej konferencji na Stadionie PGE Narodowym.

Ideą "Gramy Fair" jest walka ze zjawiskiem stosowania dopingu zarówno w sporcie zawodowym, jak i amatorskim oraz zwrócenie uwagi na konsekwencje zdrowotne i wizerunkowe.

- Chcemy chronić zdrowie zawodników w kontekście m.in. przyjmowania nieświadomego różnych substancji zabronionych. Ważnym aspektem jest podnoszenie świadomości, zależy nam aby sportowcy wyczynowi i amatorzy w Polsce byli "uzbrojeni" w odpowiednią wiedzę nt. polityki antydopingowej - stwierdził dyrektor Polskiej Agencji Antydopingowej (POLADA) Michał Rynkowski.

W ramach kampanii POLADA przeprowadzi szkolenia wśród blisko 320 zawodników z 14 klubów PGNiG Superligi piłkarzy ręcznych. Akcja obejmie również 16 000 dzieci, które będą rywalizować w 320 turniejach piłki ręcznej organizowanych w ramach projektu „Kocham ręczną” przez Fundację Orły Sportu na 160 wielofunkcyjnych obiektach sportowych „Orlik” w całej Polsce. Kampania w mediach będzie prowadzona od 15 kwietnia do 15 maja, natomiast w swoim wymiarze edukacyjnym będzie realizowana co najmniej do zakończenia 2019 roku.

TVP

- Taka akcja edukacyjna przyniesie pozytywny skutek. Uzmysłowi jak wielkim problemem, zagrożeniem i złem dla sportu jest doping. Przemysł dopingowy rozwija się, a my ciągle musimy podążać, walczyć i stąd różnego rodzaju działania, zwiększenie kontroli i zwiększenie polityki antydopingowej. Sportowcy muszą być gotowi na jak najczęstsze kontrole - przyznał minister Bańka, który jest europejskim kandydatem na szefa Światowej Agencji Antydopingowej (WADA); wybór nastąpi 14 maja.

- Jestem przekonany, że warto przeprowadzić kampanię o zasięgu ogólnopolskim. Naszym celem jest zmniejszenie skali stosowania dopingu, zmniejszenie zjawiska handlu nielegalnymi substancjami. Zależy nam, aby sportowcy wraz ze środowiskiem antydopingowym plus zaangażowani partnerzy mówili jednym głosem: gramy przeciwko dopingowi, "nie" dla dopingu - dodał Rynkowski.

Ambasadorami kampanii, której inicjatorem jest POLADA, zostali m.in. Luiza Złotkowska, Monika Pyrek, Angelika Cichocka, Jan Błachowicz i Arkadiusz Moryto.

pm