Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 26.06.2010

Pasażerowie PKP muszą uzbroić się w cierpliwość

Najwcześniej w 2012 roku znacznie skróci się czas przejazdu koleją z Warszawy do Trójmiasta. Już trzeci rok trwa generalna modernizacja linii kolejowej E-65 na odcinku między stolicą a Gdynią. Koordynuje ją spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiadająca za infrastrukturę. Obecnie czas przejazdu z Warszawy Centralnej do Gdyni Głównej Osobowej wynosi około sześciu godzin.
Posłuchaj
  • Modernizacja torów
Czytaj także



Rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Krzysztof Łańcucki powiedział, że pasażerowie jadący przez Warszawę do Trójmiasta muszą się uzbroić w cierpliwość, mimo że prace systematycznie idą do przodu.

Modernizacja trwa

Niemal całkowicie zmodernizowany jest odcinek z Warszawy do Nasielska o długości 60 kilometrów. Łańcucki dodaje, że bardzo zaawansowane są także prace między Gdańskiem a Tczewem, a także na długich odcinkach między Warszawą a Działdowem.

Spółka PKP PLK w najbliższym czasie rozstrzygnie kolejne przetargi - na prace modernizacyjne na trójmiejskiej magistrali kolejowej. Rzecznik spółki zaznacza jednak, że dopiero w 2012 roku szybciej pojedziemy pociągiem przez Warszawę do Trójmiasta.

Krzysztof Łańcucki podkreśla, że modernizacja linii trwa długo, bowiem jest bardzo kosztowna. W latach 2010-2012 budżet wyniesie około 10 miliardów złotych. Rzecznik zaznacza jednak, że bez wsparcia finansowego z Unii Europejskiej, remonty torów w ogóle nie byłyby możliwe. Prawie 80% środków na modernizację pochodzi z funduszy unijnych.

Według PKP, linia kolejowa między Warszawą a Gdynią była bardzo wyeksploatowana, zwłaszcza na odcinku trójmiejskim oraz w okolicach Warszawy. W niektórych miejscach były ograniczenia prędkości do 40 kilometrów na godzinę.

Adrian Furgalski, ekspert do spraw infrastruktury z zespołu doradców "Tor" uważa, że modernizacja torów między Warszawą a Trójmiastem zniechęca turystów do korzystania z pociągów i odbiera jej klientów na rzecz innych przewoźników.