Prezydent podpisał ustawę w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
- Co najmniej 20 miast średniej wielkości, powyżej 10 tyś. mieszkańców otrzyma połączenia kolejowe, których do tej pory nie miało. Jest to mam nadzieje kierunek (...) w którym mam nadzieję, że nadal będziemy podążali - podkreślił Andrzej Duda.
Program Kolej Plus z podpisem prezydenta. Sprawdź co się zmieni
"To był ogromny problem dla mieszkańców"
Jak dodał, formacja obecnie sprawująca władzę w Polsce zatrzymała proces likwidowania połączeń kolejowych w wielu miejscach.
- Likwidowano połączenia kolejowe, autobusowe, coraz trudniej było przedostać się do miasta, drogi były w fatalnym stanie, pracy było niewiele. To był ogromny problem dla mieszkańców, który powodował ubożenie w coraz większym stopniu dużych obszarów naszego kraju. Podjęliśmy działania, które po pierwsze zatrzymały ten proces, po drugie poszły w kierunku odwracania tego - wyjaśnił prezydent.
Andrzej Duda zaznaczył, że wsparcie dla transportu kolejowego wpisuje się również w cele polityki klimatycznej. Prezydent podkreślił, że zmiany w prawie przyczynią się do poprawy ochrony środowiska w Polsce.
>>>[CZYTAJ TAKŻE] Kolejne pociągi i tramwaje produkowane w Polsce trafiają za granicę
- Kolej emituje dużo mniej zanieczyszczeń, chociażby dwutlenku węgla, niż transport samochodowy czy transport lotniczy. Chodzi o przewozy pasażerskie. W przewozach towarowych emisja jest dziewięć razy mniejsza niż w przypadku przewozów samochodowych. Ta niższa emisyjność jest również kwestią polityki klimatycznej - powiedział Andrzej Duda.
5,5 mld zł na program
Nowe przepisy są podstawą programu Kolej Plus, którego celem ma być przywracanie połączeń kolejowych w kraju. Rząd przeznaczył na realizację tego programu ponad pięć i pół miliarda złotych.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że rząd PiS dotrzymuje słowa poprzez przywracanie połączeń kolejowych, dofinansowywanie budowy dróg i walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym.
Głównym beneficjentem programu Kolej Plus są samorządy, które mogą się starać o rządową dotację przeznaczoną na przywracanie regionalnych połączeń kolejowych.
Drogowcy i kolejarze będą ze sobą ściśle współpracować, m.in. przy budowie CPK
Wnioskować mogą samorządy
Samorządy mogą składać wnioski o inwestycje torowe, o zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, bądź ich przywrócenie na istniejących trasach, a także o ochronę przed likwidacją połączeń.
>>>[CZYTAJ TAKŻE] Za 10 lat polską kolej napędzi "zielona energia". Zobacz plan PKP Energetyka
Najważniejsze mają być jednak zadania inwestycyjne, czyli budowa nowych szlaków. Umożliwi to włączenie średniej wielkości miejscowości do ogólnopolskiej sieci kolejowej i połączenie ich z miastami wojewódzkimi, a co a tym idzie - ułatwienie w podróżowaniu oraz lepsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Samorządy, by włączyć się do programu, muszą posiadać wkład własny. W myśl ustawy mogą to być zarówno kredyty, jak i obligacje.
Autorzy przepisów podkreślają, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, co ma duże znaczenie w walce z ociepleniem klimatu.
paw/