Logo Polskiego Radia
IAR
Michał Błaszczyk 12.02.2021

Joanna Lichocka: składka od reklam nie jest wymierzona przeciwko wolności mediów

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Joanna Lichocka powiedziała, że w podatku od reklam nie chodzi o działania przeciwko wolności mediów. Członek Rady Mediów Narodowych podkreśliła na antenie Polskiego Radia 24, że projekt w tej sprawie jest w fazie prekonsultacji i rząd jest otwarty na dialog w tej sprawie.

Do 16 lutego wszystkie podmioty, które są zainteresowane, mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje.

czarne media pap 1200 .jpg
Akcja "Media bez wyboru". Dr Hanna Karp: być może wiele hałasu jest o nic

Joanna Lichocka podkreśliła, że składka nie będzie miała wpływu na wolność mediów i prezentowane przez nie treści. Wskazała, że nie dotknie ona małych, lokalnych mediów. - Składka od reklamy internetowej dotknie jedynie duże koncerny, które osiągają gigantyczne zyski z tytułu reklam. Składka od reklamy konwencjonalnej obciąży tylko największych graczy na rynku prasy tradycyjnej - wyjaśniła Joanna Lichocka.

Posłuchaj
00:29 media-lichocka .mp3 Joanna Lichocka: w podatku od reklam nie chodzi o działania przeciwko mediom (IAR)

 

Zakresem składki mają być objęci giganci cyfrowi, których globalne przychody sięgają około 750 milionów euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce przekraczają 22 miliony złotych. Z kolei w zakresie reklamy prasowej proponowany próg wynosi dla pojedynczego tytułu prasowego 15 milionów złotych z przychodu od działań reklamowych. Dla przykładu wpływy reklamowe powyżej 30 milionów złotych będą podlegać opłacie, która co do zasady wyniesie 6 procent.

Czytaj także:

W myśl przepisów pieniądze z opłaty od reklam miałyby trafić do NFZ - 50 procent, na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków - 15 procent, a także Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów - 35 procent.

Podobne rozwiązania funkcjonują w innych państwach, m.in. we Francji, Austrii czy we Włoszech.

mbl