Logo Polskiego Radia
PAP
Konto Usunięte Konto Usunięte 03.03.2021

Polacy chcą, by państwo czuwało nad instytucjami kultury. Nowy sondaż

Zdecydowana większość Polaków (63,3 proc.) jest za tym, by życie kulturalne objęte było mecenatem państwa, a nie podlegało prawom wolnego rynku na komercyjnych zasadach - wynika z sondażu CBOS przeprowadzonego na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca.

Z badania CBOS wynika, że "Polacy bardzo cenią dostęp do kultury". "W czasie pandemii i wynikających z niej ograniczeń na znaczeniu zyskuje dostępność oferty kulturalnej w cyberprzestrzeni. Większość Polaków nie tylko korzysta z bogatej oferty cyfrowej, ale też opowiada się za udzielaniem wsparcia artystom" - napisano.

Czytaj więcej
1200_Gliński_PAP.png
"Mechanizm pomocowy dla całego sektora". Piotr Gliński o Funduszu Wsparcia Kultury

IMiT podał, że "zdecydowana większość Polaków jest za tym, by życie kulturalne objęte było mecenatem państwa, a nie jedynie poddawane prawom wolnego rynku na komercyjnych zasadach". Na pytanie, czy państwo powinno wspierać kulturę - pozytywnie odpowiedziało 63,3 proc. respondentów.

58 proc. badanych jest zdania, że państwo powinno wspierać twórców kultury w przypadku, gdy ich dochody są niskie. Niemal 47 proc. jest za pomocą w postaci dopłat do składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Z kolei 37 proc. respondentów uważa, że środki służące wsparciu artystów powinny być pozyskiwane od producentów i importerów urządzeń elektronicznych umożliwiających nieodpłatne korzystanie z treści dostępnych w formie cyfrowej.

Sposób dostępu do kultury

IMiT wskazuje, że "taka rekompensata dla twórców (zwana opłatą reprograficzną) pozwala w większości państw rozwiniętych na udzielanie artystom wymiernego wsparcia, polegającego m.in. na ulgach w składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne bez sięgania do kieszeni podatników". "W Polsce sytuacja w tym zakresie wciąż zdecydowanie odbiega od europejskich standardów" - napisano.

Czytaj więcej
gliński gov free 1200.jpg
Piotr Gliński: reżim sanitarny w instytucjach kultury jest przestrzegany

CBOS zbadało także sposoby uczestnictwa w kulturze za pośrednictwem technologii: 42,3 proc. respondentów obecnie najchętniej korzysta z radia i telewizji, 31,9 proc. ogląda w sieci wyłącznie treści dostępne za darmo, zaś 22,6 proc. respondentów gotowych jest płacić za oglądane treści kulturalne.

Badanie CBOS przeprowadzone zostało w dniach 4-14 stycznia 2021 roku na próbie 1150 osób.

jp