Logo Polskiego Radia
PAP
Michał Chodurski 18.11.2010

"W polskich mediach brakuje pluralizmu"

Polskie media zdominowane są przez rozrywkę, brakuje debat i ambitnych informacji, wiele uwagi poświęca się personalnym konfliktom - alarmuje Helsińska Fundacja Praw Czlowieka.
Stary odbiornik telewizyjnyStary odbiornik telewizyjny(źr. Wikipedia)

Działające przy Fundacji "Obserwatorium Wolności Mediów", w liście rozesłanym do wszystkich ogólnopolskich nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców prasowych i agencji informacyjnych apeluje "o przywrócenie standardów pluralizmu informacyjnego".

Szczególne zaniepokojenie wyrażono wobec zmniejszającej się liczby zagranicznych serwisów informacyjnych w polskich mediach. Jak wskazuje Obserwatorium sytuacja taka ma miejsce zarówno w publicznej, jak i w komercyjnej telewizji, radiu oraz w prasie.

"Naszym zdaniem taki stan rzeczy ma istotny wpływ na prawo obywateli do informacji oraz prowadzi nieuchronnie do sytuacji, w której polski odbiorca pozbawiony jest możliwości uzyskania informacji o bieżących wydarzeniach na świecie oraz zrozumienia sytuacji na arenie międzynarodowej" - podkreślono w liście.

W apelu do mediów zaalarmowano, że "zbyt duży wpływ na zawartość serwisów informacyjnych w polskich mediach ma wywierana na nie presja komercyjna".

"Odnosimy wrażenie, że polskie media wiele uwagi poświęcają personalnym konfliktom politycznym oraz wydarzeniom o bieżącym, często sensacyjnym charakterze na rzecz rzetelnych relacji i analiz zagadnień o charakterze krajowym i zagranicznym" - napisano w liście.

Jego autorzy zwracają uwagę, że zmiana obecnej sytuacji jest konieczna ze względu na, obowiązujące w Europejskiej Karcie Praw Podstawowych, zasady: wolności słowa oraz pluralizmu mediów.

Podkreślono też konieczność "zmniejszenia stopnia, w jakim standardy polskich mediów odbiegają od standardów międzynarodowych".

mch