Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Rafał Kowalczyk 02.03.2011

Rośnie sprzedaż komórek. Nokia wciąż liderem. Ale jak długo?

W 2010 roku sprzedano 1,597 miliarda komórek. To spory wzrost, ponieważ rok wcześniej sprzedano "jedynie" 1,13 miliarda telefonów komórkowych.
Rośnie sprzedaż komórek. Nokia wciąż liderem. Ale jak długo?

Rok 2009 był słabym dla producentów aparatów. Jeszcze w 2008, udało się sprzedać o 5,2 procent komórek więcej niż w 2009. Jak widać, rok 2010 przełamał złą passę, a rosnąca liczba modeli, przekłada się na większą sprzedaż.

Nie zmienia się również pozycja lidera. Najwięcej komórek wciąż sprzedaje Nokia, która na 28,2 procent udziałów w rynku. Ponad 10 procent mniej udziału posiada Samsung (17,6). Na trzecim miejscu jest LG Electronics z udziałem w roku w wysokości 7,1 procent.

Na czwartym i piątym miejscu uplasowały się dwie firmy z Ameryki Północnej. RIM (BlackBerry) nadal wyprzedza Apple (odpowiednio 3,0 i 2,9 procent).

/
Ofensywa Apple i Google

Dla Nokii dane o ilości sprzedanych nie są jednak zbyt dobre. Mimo, że nadal sprzedaje najwięcej komórek powoli traci rynek na rzecz Samsunga i Apple. To właśnie Samsung przy współpracy z Google najszybciej zyskuje nowych użytkowników.

Kłopoty Nokii są wiązane przede wszystkim z brakiem strategii walki o użytkowników w segmencie tak zwanych smartphonów – czyli komórkami z dotykowym ekranem, wyposażonymi w system operacyjny. Nowy szef Nokii Stephen Elop chce uratować – jego zdaniem - upadającą Nokię, poprzez sojusz z Microsoftem. Efektem ma być porzucenie rozwijanego od lat przez Nokię systemu Symbian i wprowadzenie do komórek Nokii systemu Windows Phone 7.

rk