Logo Polskiego Radia
IAR
Katarzyna Karaś 02.03.2011

"Ustawa korzystna dla widzów, mniej dla producentów"

W Sejmie odbyło się drugie czytanie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Zmiany w tej ustawie są podyktowane koniecznością wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego.
Ustawa korzystna dla widzów, mniej dla producentówRobert S. Donovan/Wikimedia Commons/CC

Odpowiadając na pytania posłów, minister kultury Bogdan Zdrojewski przyznał, że nowelizacja ustawy przede wszystkim bardzo mocno chroni widza, odbiorcę usług medialnych, mniej korzystna jest dla producentów, generalnie dla dostawcy usług medialnych.

Polska ustawa jest znacznie mniej liberalna niż przepisy, które będą obowiązywały w innych krajach UE.

Do ustawy zostały zgłoszone poprawki, a więc wraca ona do komisji Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Nie "nadawca" a "dostawca"

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono nowe definicje terminów: usługa medialna, audycja, audycja dla dzieci, odpowiedzialność redakcyjna, dostawca usługi medialnej, program, audiowizualna usługa medialna na żądanie, udostępnianie publiczne, przekaz handlowy oraz dostarczanie usługi medialnej.

Dotychczasowy nadawca został zastąpiony "dostawcą usług medialnych". Uregulowano kwestie reklamy. Zgodnie z projektem, reklamą jest przekaz handlowy pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego oraz związany z ich działalnością, który promuje sprzedaż lub odpłatne korzystanie z towarów i usług. Do reklamy zaliczono również autopromocję.

Wyraźnie zaznaczono, że audiowizualne przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne, natomiast reklamy i telesprzedaż muszą być łatwo rozróżnialne w stosunku do materiału redakcyjnego.

Mniej bloków reklamowych

W projekcie nowelizacji ustawy wskazano, że przerwa między kolejnymi blokami reklamowymi w audycji w programie telewizyjnym ma wynosić 20 minut, natomiast w programie radiowym - 10 minut. Filmy fabularne i telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania reklamami obejmie: serwisy informacyjne, audycje o treści religijnej, audycje publicystycznych i dokumentalne krótsze niż 30 minut oraz audycje przeznaczone dla dzieci.

Wprowadzono ogólny zakaz lokowania produktów (z zastrzeżeniem) i bezwzględny zakaz lokowania tematów. Zmieniono również przepisy dotyczące sponsorowania. Będzie nim każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji. Odbiorcy usługi lub audycji muszą być poinformowani o sponsorowaniu.

Zawarte w projekcie nowelizacji ustawy przepisy w szczególny sposób będą chronić małoletnich.

Rozszerzone zostaną kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) o objęcie nadzorem wszelkich usług medialnych, przewidzianych w projekcie ustawy oraz ich dostawców. Ponadto przewodniczący KRRiT otrzyma możliwość nakładania kar pieniężnych.


IAR,kk