Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Tomasz Owsiński 27.10.2011

MON anulował przetarg na samoloty. Szykuje nowy

Przetarg na zakup samolotów szkolno-bojowych typu LIFT dla polskiej armii, został unieważniony. Informacje tę potwierdził IAR rzecznik resortu Jacek Sońta.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marcin Idzik i zastępca Dowódcy Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Sławomir Kałuziński.Podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marcin Idzik i zastępca Dowódcy Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Sławomir Kałuziński.(fot. PAP/Paweł Supernak)
Galeria Posłuchaj
  • Polska armia wycofała się z kupna samolotów szkolono-bojowych - relacja Agnieszki Drążkiewicz
  • Marcin Idzik o unieważnieniu przetargu
Czytaj także

MON przygotowuje się do otwarcia nowego przetargu na zakup typowego samolotu do szkolenia - poinformował odpowiedzialny za zakupy uzbrojenia wiceminister Marcin Idzik. Dodał, że dotychczasowa koncepcja MON nie pozwalała na kupno takiej maszyny.

Wcześniej rzecznik prasowy MON Jacek Sońta poinformował, że przetarg na samolot szkolno-bojowy dla wojska został unieważniony. Resort obrony zmienił koncepcję zakupu samolotu - zamiast maszyny szkolno-bojowej chce pozyskać samolot szkolny.

Jak powiedział Idzik na konferencji prasowej w MON, powodem zamknięcia przetargu na samolot szkolno-bojowy było stwierdzenie, że taka koncepcja w rzeczywistości uniemożliwia zakup typowego samolotu do szkolenia.

"Chcemy sprzętu sprawdzonego"

Idzik dodał, że na decyzję miały wpływ raport badającej katastrofę smoleńską komisji Millera, stawiający nacisk na szkolenie pilotów, a także troska o finanse publiczne. Jak powiedział wiceszef MON, rezygnacja z właściwości bojowych pozwoli na znaczne oszczędności przy cenie zakupu i eksploatacji. Podkreślił, że do dzisiaj żaden kraj na świecie nie zakupił samolotu, wykorzystywanego jednocześnie do zadań bojowych i szkolnych.

Idzik powiedział też, że wymagania taktyczno-techniczne do nowego przetargu przygotowuje Dowództwo Sił Powietrznych. - Chcemy tylko sprzętu sprawdzonego - zaznaczył.

Anulowany przetarg przewidywał zakup 16 maszyn. Liczba ta wynikała z koncepcji zastąpienia wycofywanych samolotów szturmowych Su-22 maszynami szkolno-bojowymi. Nie wiadomo jeszcze, ilu samolotów będzie dotyczył nowy przetarg.

Przetarg na 16 samolotów klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) wraz z całym systemem szkolenia, w tym symulatorem i wyposażeniem sal wykładowych, ruszył we wrześniu ub. roku. Miał wyłonić dostawcę samolotów zaawansowanego szkolenia, na którym mogliby się uczyć i trenować piloci F-16.

Wstępne oferty złożyło pięć firm: Korea Aerospace Industries (KAI) z T-50 - jedynym naddźwiękowym samolotem w tym przetargu, opracowanym przy współpracy z koncernem Lockheed Martin, producentem F-16; włoska Alenia Aermacchi z M346; koncern BAE Systems oferujący znane brytyjskie samoloty Hawk najnowszej generacji; fińska Patria proponująca używane Hawki starszej generacji, ale po modernizacji; czeska Aero Vodochody z L-159. W połowie czerwca z przetargu wycofało się BAE Systems.

to