Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Owsiński 21.08.2012

Znowu zbadają grunt pod zalaną stacją metra

W połowie tygodnia rozpocznie się druga tura badań struktury gruntu w związku z awarią podczas budowy stacji II linii metra Powiśle - powiedział rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński.
budowa metrabudowa metra Tadeusz Rudzki/Wikimedia Commons

W ubiegłym tygodniu, w nocy z poniedziałku na wtorek, podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty, a kierowcy korzystają z objazdów.

Jak powiedział Witczyński, w połowie tygodnia rozpocznie się druga tura badań struktury gruntu przy wykorzystaniu fal dźwiękowych. Poprzednie badanie struktury gruntu przeprowadzono za pomocą georadaru - urządzenie porusza się po powierzchni gruntu, emitując fale o określonej częstotliwości.

- Opracowanie badań i ekspertyzy w optymistycznym wariancie będą gotowe w ciągu kilkunastu dni, może trochę później. Po opracowaniu badań będziemy mogli powiedzieć coś więcej o sytuacji na budowanej stacji Powiśle - zaznaczył.

Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.

Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy.

Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie.

Zobacz galerię: dzień na zdjęciach >>>

to