Logo Polskiego Radia
PAP
Artur Jaryczewski 26.11.2013

Rewolucja w Warszawie. Ikarusy odchodzą do lamusa

Od 1 grudnia po warszawskich ulicach będą jeździć wyłącznie niskopodłogowe autobusy. Tym samym stołeczna komunikacja miejska pożegna się z Ikarusami, które woziły pasażerów od ponad 30 lat.
IkarusIkarusSławek Kołodziej/Wikimedia Commons/CC

- Od lat zmieniamy komunikację w Warszawie na wygodniejszą i bardziej przyjazną dla pasażerów. 1 grudnia w sposób symboliczny pożegnamy pewną epokę. Od tego dnia wszystkie autobusy, które wyjadą na stołeczne ulice, będą niskopodłogowe. To dobra wiadomość przede wszystkim dla osób starszych, matek z wózkami, a także osób niepełnosprawnych - powiedziała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Wycofanie Ikarusów miasto zapowiadało już wcześniej. W lutym 2011 r. Gronkiewicz-Waltz mówiła, że stanie się to do 2012 r. Do tej pory wożą one w godzinach szczytu m.in. mieszkańców Tarchomina. Można spotkać je też na liniach nocnych. Pierwszy niskopodłogowy autobus - Neoplan 4020 - wyjechał na warszawskie ulice w listopadzie 1994 r. W 2006 r. niskopodłogowe pojazdy stanowiły już połowę warszawskich autobusów. W 2010 r. było ich już 84,7 proc.

W Warszawie jest ok. 1850 autobusów. Od 2007 r. Miejskie Zakłady Autobusowe - największy przewoźnik autobusowy w stolicy - kupiły 811 nowych pojazdów. W lutym przyszłego roku do MZA mają trafić kolejne nowe autobusy. Wówczas nakłady inwestycyjne spółki na zakup taboru osiągną ponad 1 mld zł.

Zobacz galerię - Dzień na zdjęciach >>>

PAP/aj