Logo Polskiego Radia
Trójka
Agnieszka Szałowska 02.12.2010

Zimowy poślizg na letnich oponach

Samochody ciężarowe i tiry nie podlegają obowiązkowi zmiany opon na zimowe. Nie zdziwmy się więc, gdy przyjdzie nam stać w korku kilkanaście godzin, bo jeden z nich stanął w poprzek drogi.
Zablokowana droga wojewódzka nr 718 Ołtarzew-Pruszków, 30 bm. Korek utworzył się tam z powodu zasypanej śniegiem jezdni. W poniedziałek wieczorem tir, który próbował zawrócić, stanął w poprzek drogi, blokując jezdnię. Kierowcy stają w korku już ponad 20 godzin.Zablokowana droga wojewódzka nr 718 Ołtarzew-Pruszków, 30 bm. Korek utworzył się tam z powodu zasypanej śniegiem jezdni. W poniedziałek wieczorem tir, który próbował zawrócić, stanął w poprzek drogi, blokując jezdnię. Kierowcy stają w korku już ponad 20 godzin.fot. PAP/Leszek Szymański

"Ciężarówki mają kłopot z podjazdem", "Drogi blokują tiry, które nie mogą podjechać pod wzniesienia" - to tylko niektóre z komunikatów w serwisach informacyjnych z ostatnich dni. Niektóre miasta podjęły już decyzję o zakazie wjazdu dla tirów.

Andrzej z Pruszkowa miał do przejechania niespełna 700 metrów. Nie dotarł do celu, gdyż droga była zablokowana przez samochody ciężarowe, które nie były w stanie ruszyć się w żadną stronę. – Ruch był zablokowany, całkowita dezinformacja, staliśmy około godziny, aż zdecydowałem się pojechać pod prąd i zawrócić – mówi. Później dowiedział się z mediów, że w tym miejscu ruch był zablokowany przez 20 godzin.

Ta sama sytuacja powtórzyła się trzy dni później, tiry znów miały problem z wyjechaniem na trasę poznańską. Dlaczego? Bo niezależnie od pory roku jeżdżą na letnich oponach!

– Inspektorzy transportu drogowego dokładnie sprawdzają stan techniczny pojazdów, w tym także opony. Nie ma natomiast obowiązku jazdy na oponach zimowych - wyjaśnił Alvin Gajadhur, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Jak tłumaczy Maciej Wroński, dyrektor biura prawnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, tiry jeżdżą na specjalnie dla nich przeznaczonych oponach wielosezonowych. – Przy tej masie i gabarytach znacznie większe znaczenie ma odpowiednie dociążenie – powiedział.

Opony zimowe nie są obowiązkowe także z tego względu, że tiry pokonują wielotysięczne trasy, w czasie których przekraczają granice państw, a w tych panują inne warunki pogodowe. – U naszych południowych sąsiadów, jak Czechy i Słowacja, wprowadzono nakaz używania opon zimowych nie bacząc na to, że samochód jechał do Turcji – stwierdził Wroński.

Młodszy inspektor Marek Kąkolewski z Komendy Głównej Policji wyraził przypuszczenie, że winne są czasowe normy pracy, które kierowcy tirów są zobowiązani wypełnić bez względu na pogodę. – Będą się ślizgać, zakopią się, a w końcu staną w poprzek i zablokują ruch podsumował.

Aby wysłuchać rozmowy "Zimowy poślizg na letnich oponach”, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj” w ramce powyżej.

Popołudniowego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do piątku między 16.00 a 19.00. Zapraszamy.

(asz)