Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 17.04.2014

Energia elektryczna od Plusa, Taurona, T-Mobile: która tańsza

Sieć komórkowa Plus sprzedaje energię odbiorcom biznesowym i indywidualnym. Wspólną sprzedaż energii prowadzą Tauron i T-Mobile. Jak mówi Jerzy Kalinowski, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie środkowo-wschodniej w KPMG, oferta Plusa może być bardziej opłacalna niż Taurona i T-Mobile.
Cena energii na rynku detalicznym jest regulowana i rodzi się pytanie w jaki sposób mają się podzielić marżą między sobą partnerzy energetyczny i telekomunikacyjny.Cena energii na rynku detalicznym jest regulowana i rodzi się pytanie w jaki sposób mają się podzielić marżą między sobą partnerzy energetyczny i telekomunikacyjny.Glow Images/East News

- W przypadku Polkomtela sprzedaż energii elektrycznej w sieci sprzedaży ma proste uzasadnienie biznesowe. Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorz-Żaka jest właścicielem Zespołu Elektrowni Pątnów Adamów Konin (ZE PAK), istotnego producenta energii, ale nie jest jednak bezpośrednio obecna w sektorze dystrybucji i sprzedaży energii odbiorcom końcowym. Jeśli grupa Zygmunta Solorz-Żaka za pomocą Polkomtela będzie bezpośrednio sprzedawać energię odbiorcom końcowym, zarówno klientom biznesowym jak i indywidualnym, to dzięki temu wyeliminuje pośredników, a więc większa marża pozostanie w ramach grupy. To typowe skrócenie łańcucha wartości - mówi wnp.pl Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie środkowo-wschodniej w KPMG w Polsce.

Tauron nieobecny w wielu regionach

Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku dużych, skonsolidowanych grup energetycznych jak PGE czy Tauron. Te grupy są aktywne w obszarze sprzedaży energii przede wszystkim w tych regionach, gdzie są fizycznie obecne poprzez dystrybucję. W innych miejscach w kraju te grupy są prawie nieobecne.

Plus znany wszędzie

- Przewaga Polkomtela i Cyfrowego Polsatu jest taka, że posiadają one marki bardzo dobrze rozpoznawalne wśród konsumentów i liczne punkty sprzedaży obecne na terenie całej Polski. To silna sieć sprzedaży, którą można wykorzystać do sprzedaży energii - wskazuje Jerzy Kalinowski.

Trudno jeszcze ocenić, czy aktywność Polkomtela na rynku energii przyniesie zauważalne rezultaty. Polkomtel handluje energią dopiero od kilku miesięcy i wolumeny sprzedawanej przez niego energii nie są jeszcze zbyt duże. Na Węgrzech, gdzie Magyar Telekom sprzedaje energię, dopiero po półtora roku od rozpoczęcia sprzedaży zaczęto odnotowywać poważniejsze efekty.

Tauron i T-Mobile łączą siły

Pilotażową współpracę rozpoczęły Tauron i T-Mobile. Tauronowi zależy przede wszystkim na tym, żeby przedstawiciele T-Mobile sprzedawali energię tam, gdzie nie ma on swojej sieci sprzedaży. Jerzy Kalinowski podkreśla jednak, że marże, które obie grupy mogą uzyskiwać na takiej współpracy, będą raczej niewielkie.

- Cena energii na rynku detalicznym jest regulowana i rodzi się pytanie w jaki sposób mają się podzielić marżą między sobą partnerzy energetyczny i telekomunikacyjny.

Od czego zależy sprzedaż prądu od operatora telekomunikacyjnego

Kluczowym czynnikiem sukcesu dla odsprzedaży energii elektrycznej przez operatora telekomunikacyjnego jest atrakcyjna cena zakupu hurtowego tej energii. Z perspektywy długoterminowej ważnym elementem współpracy między sektorem energetycznym i telekomunikacyjnym jest rozwój tzw. inteligentnych sieci (ang. Smart grid) i inteligentnych liczników. Przy rozwoju inteligentnych sieci niezbędna jest sieć telekomunikacyjna, która umożliwia zarządzanie inteligentną siecią - podkreśla Jerzy Kalinowski.

Wskazuje, że rozwój inteligentnych sieci wymaga nie tylko inteligentnych liczników oraz łączy telekomunikacyjnych dla każdego z liczników. Ważnym elementem inteligentnej sieci jest to, że konsumenci posiadający własne, często niewielkie źródła OZE, powinni mieć możliwość odsprzedaży tej energii. Żeby to było możliwe niezbędna jest nowoczesna sieć energetyczna, która umożliwi odbiór energii od każdego konsumenta/producenta. Oznacza to konieczność zainwestowania znacznych funduszy w modernizację i rozbudowę infrastruktury sieciowej. Dodatkowo muszą też być upowszechnione "inteligentne" odbiorniki energii, takie jak lodówki, pralki, systemy grzewcze itd., które umożliwią wykorzystanie możliwości oszczędności energii dzięki inteligencji całej sieci energetycznej.

Dariusz Ciepiela

/