Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 28.05.2014

Terminal LNG w Świnoujściu: opóźnienie bez konsekwencji finansowych

Oficjalnie opóźnienia w budowie terminalu LNG w Świnoujściu nie ma, ale Ministerstwo Skarbu Państwa już zapewnia, że nie będzie finansowych konsekwencji przesunięcia komercyjnych dostaw katarskiego gazu.
Terminal LNG w Świnoujściu: opóźnienie bez konsekwencji finansowychfot. Polskie LNG
Posłuchaj
  • Wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik: ewentualne opóźnienia terminalu LNG bez konsekwencji finansowych (IAR)
  • Zdzisław Gawlik o terminach dostaw katarskiego gazu (IAR)
Czytaj także

Wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik nie chciał komentować medialnych doniesień o opóźnieniach w budowie gazoportu w Świnoujściu. Przedstawiciel resortu skarbu zaznaczył jednak, że umowa na dostawę katarskiego gazu pozwala na przesuniecie komercyjnego odebrania surowca o pół roku. Ewentualne nieodebranie katarskiego gazu w 2014 roku nie grozi ekonomicznymi skutkami dla spółek: Polskie LNG czy PGNiG.
Jak dodaje wiceszef resortu skarbu państwa, w drugiej połowie roku, między lipcem a listopadem, powinniśmy poznać przyszłoroczny kalendarz dostaw katarskiego gazu. Jak dodaje Zdzisław Gawlik, będzie on uzależniony także od zapotrzebowania na ten surowiec.
Terminal skroplonego gazu pozwoli na importu 5 miliardów sześciennych gazu ziemnego w ciągu roku. To jedna trzecia naszego zapotrzebowania. W ubiegłym miesiącu specjalną ustawę mającą ułatwić budowę inwestycji przegłosowali posłowie.

Terminal LNG w Świnoujściu ukończony w 87 proc.

Spółka Polskie LNG poinformowała w środę, że stan zaawansowania inwestycji, zgodnie z raportem przedstawianym przez konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, wyniósł w kwietniu 87,6 proc., przy 85,5 proc. w marcu br. i 83,1 proc. w lutym br.
Kriogeniczne zbiorniki na gaz skroplony, służące do magazynowania paliwa pobranego z ładowni statków, to jedne z najważniejszych obiektów terminalu.
Piechociński: terminal LNG ruszy na przełomie maja i czerwca 2015 r. >>>
Jak podaje Polskie LNG, wykonawca terminalu, konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, ma zakończyć inwestycję na przełomie 2014 i 2015 roku. Obecnie spółka negocjuje terminy pierwszych, technicznych dostaw LNG niezbędnych do przeprowadzenia testów i rozruchu. Zgodnie z zapowiedzią, terminal będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 r.
Strategiczna inwestycja rządu
Terminal LNG ma pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Jest to pierwszy tego typu projekt w Europie Środkowo-Wschodniej. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.
Do jego budowy powołano spółkę celową Polskie LNG S.A. Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu LNG, w realizację inwestycji zaangażowane są trzy inne podmioty: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Piechociński: terminal LNG będzie gotowy najwcześniej w maju 2015 roku >>>
Termin pierwszej komercyjnej dostawy gazu z Kataru PGNiG negocjuje obecnie z QatarGas.

O terminie uruchomienia terminalu w Świnoujściu mówił w Polskim Radio wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Źródło: Polskie Radio

IAR/PAP, awi