Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 14.12.2013

Drzewiecki o nowej fabryce Volkswagena w Polsce: przedwczesny entuzjazm

Od kilku dni trwają domysły, jaki producent samochodów kryje się za zapowiadanym przez ministra gospodarki „hitem inwestycyjnym”. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, wszystko przemawia za tym, że rzeczywiście tajemniczym inwestorem jest Volkswagen. Jednak nie radzi już pić szampana.
Drzewiecki o nowej fabryce Volkswagena w Polsce: przedwczesny entuzjazm W. Kusiński/PR
Posłuchaj
  • Mirosław Drzewiecki mówi o szansach na wybudowania nowej fabryki Volkswagena w Polsce /Karolina Mózgowiec, PR24/
Czytaj także

Wicepremier Janusz Piechociński zdradził, że w połowie grudnia jeden z wielkich koncernów światowych ma przedłożyć propozycję budowy w Polsce fabryki samochodów. Wg agencji Reuters, plany takie ma Volkswagen.

Producenci europejscy cierpią na nadmiar mocy produkcyjnych

- W przypadku samochodów osobowych żaden z producentów europejskich raczej nie będzie inwestował pieniędzy – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, gość PR24. - Te moce produkcyjne, które istnieją dzisiaj na terenie Europy, są wyższe zdecydowanie niż możliwości sprzedaży. Stąd część producentów ogranicza produkcję i zamyka niektóre zakłady.

To nie będzie raczej samochód osobowy

Ta analiza wskazuje, że nie chodzi o produkcję samochodów osobowych. Co więcej, premier Piechociński powiedział, że mówimy o produkcji rzędu 100 tys. aut w 2018, co znowu ukierunkowuje nas na samochody dostawcze – mówi Drzewiecki.

Volkswagen szuka fabryki dla craftera

W 2016 Volkswagenowi kończy się umowa o współpracy z Daimlerem, który od 2005 roku montował craftera w Niemczech. – Więc Volkswagen musi znaleźć nowe miejsce produkcyjne na craftera – mówi Drzewiecki – Wiemy, że te poszukiwania trwają od jakiegoś czasu i że przedstawiciele Volkswagena byli i bywają w Polsce – mówi szef Samara.

Między innymi wzięto pod lupę zakłady w Lublinie, gdzie kiedyś były produkowane samochody, przyglądano się również zakładom FSO w Warszawie, a także rozpatrywano różne lokalizacje wzdłuż granicy zachodniej.

Na razie za wcześnie na szampana

Gość PR24 ocenia, że premier Piechociński przedwcześnie powiedział o inwestycji, która nie jest jeszcze na 100 procent pewna. – My nie wiemy do końca, czy ten producent, o którym mówimy, zdecyduje się na inwestycję, czy być może pojawia się inny producent, który myśli o wejściu na rynek polski i rynki europejskie – mówi Drzewicki.

Fakt, że nie ma finalnego podpisu na dokumentach, oznacza że analiza cały czas jest prowadzona. Co będzie jeśli okaże się, że tej inwestycji nie ma? – pyta ekspert.

Inwestycje motoryzacyjne już nieraz przechodziły nam koło nosa

W przeszłości bywało już tak, że cieszyliśmy się na myśl o nowych fabrykach samochodów czy części samochodowych, ale producenci wybierali naszych południowych sąsiadów.

Dlaczego przegrywamy w konkurencji z Czechami czy Słowacją? Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, szwankuje u nas polityka rządu w stosunku do rynku motoryzacyjnego, która sprzyja sprowadzaniu samochodów używanych, a nie kupowaniu nowych.  – Oczywiście możemy powiedzieć, że zarabiamy mało, w związku z tym nie kupujemy nowych samochodów, a koncentrujemy się na używanych.

Jest to jakieś wytłumaczenie, ale nie do końca – mówi nasz gość – Polityka rządu jest polityką tymczasową. Wprowadzamy [podwyższony – przyp. red.] podatek VAT [23 proc.-  przyp. red.] w przyszłym roku znowuż na kolejne trzy lata. Nie wiadomo, co będzie dalej. W takich warunkach trudno pracować producentom i trudno podejmować decyzje pozytywne z punktu widzenia inwestycji.

Przyszły rok ma być trochę lepszy dla branży

Branża liczy na co najmniej 5-procentowy wzrost sprzedaży w 2014 roku. W pierwszych miesiącach przyszłego roku wyniki mogą podreperować samochody z kratką. To dlatego, że w styczniu znowu będzie można odliczyć pełen VAT od aut o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka okazja skończy się wraz z nowelizacją przepisów, co może zająć ministerstwu finansów kilka miesięcy.

Karolina Mózgowiec