Logo Polskiego Radia
Trójka
Gabriela Skonieczna 24.08.2013

"Markomania" z Bolesławca. Glina i ceramika bez tajemnic

- Gliniada przysparza ceramice popularności. Pokazuje, że z miłości do gliny można wszystko - mówi Anna Bober-Tubaj, dyrektor Muzeum Ceramiki. Marek Niedźwiecki przyznał, że bardzo podoba mu się hasło promujące Gliniadę: wszyscy jesteśmy z jednej gliny.
Markomania z Bolesławca. Glina i ceramika bez tajemnicBernard Łętowski/fotopestka.pl
Galeria Posłuchaj
  • Anna Bober–Tubaj: Gliniada jest jedną z najlepszych reklam Bolesławca
  • Bogdan Nowak o początkach Gliniady
  • Mariusz Lickiewicz o działalności Stowarzyszenia Via Sudetica
  • Stanisław Wiza i Paweł Zwierz o tym jak zmienia się ceramika z Bolesławca
  • O swojej pracy opowiadali artyści Stanisław Borowski i Marek Zyga
  • Jan Akielaszek o swojej książce "Kuchnia borów i lasów Dolnego Śląska"
  • Marek Łętowski o działalności MDK i Teatrze Starym
  • Krystyna Juszkiewicz o osiągnięciach Festiwal Blues Nad Bobrem, ks. Józef Hupa o mszy bluesowej
  • Tomek Wachnowski o swojej płycie "Ludzie lubią mieć" i o Bolesławcu
Czytaj także

- Ceramika jest niezmiennie modna od 120 lat. Fascynowała badaczy, kolekcjonerów. Prawie wszędzie na świecie znajduje się ceramika z Bolesławca, nie tylko u prywatnych kolekcjonerów ale i w muzeach. Jej wyjątkowość wiąże się z unikatowością każdego z produktów - podkreślała Anna Bober-Tubaj.

Bogdan Nowak, pomysłodawca Gliniady przypomniał, że pierwszy raz o malowaniu gliną pomyślał w 1982 roku,  podczas studiów w Paryżu w szkole legendarnego mima Marcela Marceau. Zainspirowały go dziewczyny wykorzystujące glinę do celów kosmetycznych. Gdy powrócił do Polski zdecydował się wykorzystać swój pomysł do promocji Bolesławca. W tym roku odbywa się już 7. edycja Gliniady. Jak ocenia tylko w sobotę pomalowanych gliną zostanie tysiąc osób.

Także 1647. notowanie Listy Przebojów Programu Trzeciego Marek Niedźwiecki poprowadził z Bolesławca z Gliniady.

O kulisach organizacji Gliniady opowiadał Mariusz Lickiewicz, wiceprezes Stowarzyszenia Via Sudetica. To stowarzyszenie zapaleńców, promujące Bolesławiec na całym świecie.

Stanisław Borowski, jeden z najbardziej znanych na świecie artystów szkła opowiadał o kulisach swojej twórczości. Pracę swoją porównywał do improwizacji muzycznej. Radził także młodym adeptom sztuki, którzy chcieliby pójść jego śladem.

Tomek Wachnowski, muzyk mieszkający w Bolesławcu opowiadał o swojej najnowszej płycie "Ludzie lubią mieć", twórczości trwającej blisko 30 lat i o tym, co wciąż go trzyma w Bolesławcu.

Na "Markomanię" zapraszamy w każdą sobotę o godz. 9.00.

gs