Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 10.08.2015

Camus, Arab i szaleństwo. Jak rozsadzić western?

W związku z nowymi filmami nawiązującymi do poetyki westernu - "Eskortą" oraz "Ze mną nie zginiesz" – w Dwójce dyskutowaliśmy o współczesnym obliczu tego filmowego gatunku.
Posłuchaj
  • Rozmowa o rozsadzaniu formuły westernu - w związku z filmami "Eskorta" oraz "Ze mną nie zginiesz" (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Czytaj także

Szeryf, czarny charakter, pojedynek, stryczek, preria, konie - do tych elementów westernu wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni. Ramy gatunkowe rozsadzane były jednak już od lat 60. ubiegłego wieku za sprawą spaghetti westernów i antywesternów, które porzuciły czarno-biały konflikt etyczny bohaterów. Potem w westernach pojawił się między innymi motyw okrutnej zemsty oraz dekadencji, związanej z cywilizowaniem Dzikiego Zachodu.

Co wchodziłoby jednak do tych najważniejszych elementów składowych klasycznego westernu? Punktem wyjścia mogłaby być choćby figura bohatera. Koniecznie samotnego. - Bohater westernu mediuje pomiędzy dzikością a cywilizacją – mówił historyk filmu prof. Łukasz Plesnar. - W końcu staje w obronie zbiorowości i postępu. Ma traumatyczną przeszłość, dlatego nie może zostać w społeczności, którą uratował, musi odjechać.

Jakie inne cechy definiują western i jak się mają do tego wzorca najnowsze filmy kowbojskie: "Eskorta" (reż. Tommy Lee Jones; rzecz o pozycji kobiet na Dzikim Zachodzie przez pryzmat ich histerii) oraz "Ze mną nie zginiesz"? Skąd wśród filmowców lęk przed klasyczną westernową formułą? I jak sprawdza się proza Alberta Camusa w (para)westernowych realiach?
 
***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Michał Nowak

Goście: Tomasz Jopkiewicz (krytyk filmowy), dr Maciej Kałuża (filozof z Polskiego Stowarzyszenia Alberta Camusa), prof. Łukasz Plesnar (historyk filmu)

Data emisji: 10.08.2015

Godzina emisji: 18.00

jp/asz