Logo Polskiego Radia
Dwójka
Anna Myśliwiec 19.09.2019

Intymność a bezwstyd. Prywatność na sprzedaż

- Prywatność jest powszechnikiem. Zawsze mamy jakąś twarz publiczną, a jednocześnie tę osobistą, prawdziwą. Ten podział nie jest tylko czymś kulturowym, wynalazkiem jakiejś epoki lecz czymś z gruntu naturalnym. Bez tego podziału ludzie byliby albo świętymi, albo szaleńcami. Dziś zmierzamy w tę drugą stronę – mówił w Dwójce dr Michał Łuczewski.

Punktem wyjścia do rozmowy o trendach współczesnej kultury zacierającej sferę prywatności był tekst prof. Andrzeja Szahaja z UMK "Zmierzch intymności i narodziny kultury bezwstydu", który ukaże się w najnowszym magazynie "Plus minus". Czy rzeczywiście mamy do czynienia z nieodwracalnym procesem?

- Współczesne zachowania celebrytów przełamują podział na to, kim są na zewnątrz i na to, kim są prywatnie. Takie sprzedawanie siebie, pokazywanie, że nie ma się nic do ukrycia jest wyrządzaniem sobie wielkiej szkody. Tak naprawdę powinni bardzo wiele ukryć – przekonywał w audycji dr Michał Łuczewski.

Jak kultura współczesna wypiera jeden z lepszych wynalazków Zachodu, czyli prywatność i intymność? Co oznacza we współczesnym świecie nowoczesnych mediów intymność, a co jest jej zaprzeczeniem? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą 

Prowadził: Michał Szułdrzyński

Goście: dr Michał Łuczewski (socjolog) oraz Agata Fedeńczak (historyk sztuki)

Data emisji: 19.09.2019

Godzina emisji: 17.30

mko