Gościem "Poranka Dwójki" był Michał Klauza, dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej, z którym rozmawialiśmy o wydanej właśnie płycie z operetką Karola Szymanowskiego "Loteria na mężów". - Treść operetki to nie tragedia, którą można bardzo łatwo opisać molowymi akordami i oddać rzewną muzyką. Ona ma sprawić, by nie tyle artysta, który ją tworzy, dobrze się bawił, lecz słuchacz i widz – mówił gość Dwójki.
Michał Urbaniak: to nie jest klasyczny album
Michał Klauza przypomniał jednak, że losy operetki "Loteria na mężów", która znakomicie spełnia te kryteria, okazały się zaskakujące z powodu nacisków, jakie na Szymanowskim wywierał jego przyjaciel Grzegorz Fitelberg. Twierdził on, że komponowanie operetki jest poniżej godności. - Szymanowski tak się zniechęcił do swego dzieła, że gdy oddawał zamówioną we Lwowie partyturę nalegał, by ten utwór nie został wykonany – powiedział Michał Klauza.
Dlaczego operetka, to według gościa Dwójki, najtrudniejszy gatunek pod względem formy wokalno – instrumentalnej? Jak ocenia fakt, że nagranie płyty z "Loterią na mężów" zakończyło się już siedem lat temu? Czego w najbliższym czasie mogą spodziewać się miłośnicy Polskiej Orkiestry Radiowej? O tym w nagraniu audycji.
***
Rozmawiał: Paweł Siwek
Gość: Michał Klauza (dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej)
Data emisji: 7.02.2018
Godzina emisji: 8.10
Materiał został wyemitowany w audycji Poranek Dwójki.
mko/bch