Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 18.01.2015

Każda mężatka chciała być jak Lukrecja

- Ta rzymska heroina traktowana była niemal jak chrześcijańska święta - podkreśliła dr Grażyna Bastek opowiadając o pewnym portrecie pędzla Lotta.
Obraz został namalowany w XVI wieku po powrocie Lorenza Lotta z Rzymu i Bergamo do WenecjiObraz został namalowany w XVI wieku po powrocie Lorenza Lotta z Rzymu i Bergamo do WenecjiWikimedia/cc
Posłuchaj
  • Każda mężatka chciała być jak Lukrecja (Jest taki obraz/Dwójka)
Czytaj także

Renesansowe Włochy pielęgnowały mit Lukrecji zarówno w sztuce użytkowej, jak też wysokiej. Rzymska heroina pojawia się na przykład w "Czyśćcu" Dantego wśród czekających na zbawienie znakomitości starożytnego świata. Czym Lukrecja zasłużyła sobie na taki podziw? Otóż po gwałcie przez syna Tarkwiniusza Pysznego, chcąc ratować honor swój i męża, ta wyjątkowo cnotliwa kobieta popełniła samobójstwo.

Rzymski historyk Tytus Liwiusz napisał potem: "Nec vila impudica Lucretia exemplo vivat" ("Odtąd żadna niecnotliwa kobieta nie może powoływać się na przykład Lukrecji"). Ta sentencja, wraz z rysunkiem heroiny trafiła na obraz Lotta, nazywany przez ostrożnych historyków "Portretem kobiety inspirowanym postacią Lukrecji".

Kim zatem była "Lukrecja" Lotta? Czy mogła być kurtyzaną? I czy jej antyczny wzór mógł przyczynić się swoją postawą do obalenia monarchii?

***

Nazwa audycji: Jest taki obraz

Autor audycji: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 18.01.2015

Godzina emisji: 10.30

/

mm/asz