Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 05.08.2010

Tryumfalny powrót Weinberga

O sukcesie opery "Pasażerka" polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga na prestiżowym festiwalu w austriackiej Regencji opowiada krytyk muzyczny Jacek Marczyński
Tryumfalny powrót Weinbergaźr. Wikipedia
Posłuchaj
  • O sukcesie opery Pasażerka polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga na prestiżowym festiwalu w austriackiej Regencji opowiada krytyk muzyczny Jacek
Czytaj także

W środowym "Wybieram Dwójkę" zrecenzowaliśmy Pasażerkę – operę Mieczysława Weinberga, która została wystawiona na festiwalu w austriackiej Regencji. Pasażerka powstała w oparciu o powieść Zofii Posmysz pod tym samym tytułem, pierwszą w literaturze pięknej opowieść nawiązującą do realiów obozu koncentracyjnego i zagłady z punktu widzenia oprawców. Niemniej ciekawą postacią jest urodzony kompozytor opery, którego muzyka - przez całe dekady zapomniana - budzi ostatnio gorący entuzjazm wśród melomanów i krytyków całej Europy.

Jeden z brytyjskich krytyków nazwał nawet Weinberga "trzecim wielkim kompozytorem sowieckim po Prokofiewie i Szostakowiczu". Faktycznie twórca Pasażerki znajdował się pod silnym wpływem ostatniego z kompozytorów. Ale choć większość życia spędził w Związku Radzieckim, to urodził się i wykształcił w Warszawie, z której wypędziła go dopiero nazistowska inwazja oraz represje wobec ludności żydowskiego pochodzenia.

Tym bardziej do myślenia daje fakt, że muzyka Weinberga jest dziś nagrywana i studiowana w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, pozostając jednocześnie praktycznie nieznana w Polsce. O suckesie "Pasażerki" Weinberga oraz wiedzy o poslkich korzeniach kompozytora opowiada krytyk muzyczny Jacek Marczyński: