Według wstępnych danych GDDKiA w 2017 roku na drogach krajowych i szybkiego ruchu liczba wypadków spadła o blisko 28 proc. w porównaniu z rokiem 2016. Co za tym idzie, spadła też liczba zabitych o blisko 43 proc. i rannych o 35,5 proc. Co mogło wpłynąć na ten spadek?
- To jest właśnie efekt inwestowania w drogi ekspresowe, autostrady, ale także w tę małą infrastrukturę - przejścia dla pieszych. To także efekt szkoleń i debaty publicznej. Warto inwestować, by doprowadzić do poziomu 0, czyli 0 wypadków śmiertelnych. Taki zresztą poziom Unia Europejska wyznaczyła na 2050 rok. Chcielibyśmy zrobić to wcześniej. Musimy robić wszystko, by tych wypadków śmiertelnych było dużo dużo mniej – powiedział Andrzej Adamczyk.
Alvin Gajadhur przyznał, że dane z fotoradarów to potwierdzają?
- W dalszym ciągu rejestrujemy sporo zdjęć, choć ta liczba rzeczywiście spada. W miejscach, w których stoją fotoradary kierowcy zdejmują nogę z gazu. Co ważne, o postawienie fotoradarów jesteśmy proszeni przez samych mieszkańców i władze samorządowe. Do nas wpłynęło już ponad 1900 wniosków o postawienie kolejnych fotoradarów. To są często małe miejscowości, przez które przebiegają drogi tranzytowe. Dla kierowcy, który przejeżdża 500 km ta miejscowość to tylko punkt na mapie, a dla osób, które tam mieszkają, to codzienne życie - przyznał Alvin Gajadhur.
Czy kierowca zmęczony jest równie niebezpieczny, co kierowca nietrzeźwy? Jakie zagrożenie niosą przeładowane ciężarówki? Czy ważenie pojazdów przynosi rezultaty? Jakie nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na drogach chce wprowadzić ministerstwo? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
***
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Prowadzi: Wojciech Dąbrowski
Goście: Andrzej Adamczyk (minister infrastruktury) i Alvin Gajadhur (Główny Inspektor Transportu Drogowego)
Data emisji: 2.03.2018
Godzina emisji: 17.27
abi