50 lat temu, w 1972 roku, uformował się najstarszy japoński zespół muzyki dawnej Danceries (ダンスリー). Grupa początkowo wykonywała tylko i wyłącznie repertuar średniowieczny oraz renesansowy. Nie minęło wiele czasu, a zaczęła sięgać po muzykę tradycyjną z Japonii i Korei, a także dzieła Erika Satiego oraz elektroniczne kompozycje Ryuichiego Sakamoto. Być może to pierwsza tego typu formacja, która odważyła się zajrzeć do świata elektroniki i muzyki współczesnej i popularnej. Pod tym względem wyprzedziła takie zespoły jak L’Arpeggiata, Holland Baroque i Lautten Compagney, które słyną z gatunkowych fuzji.
Jak brzmią elektroniczne utwory Ryuichiego Sakamoto na instrumentach historycznych, a jak dzieła Jana Sebastiana Bacha grane na koto i shakuhachi? Przekonaliśmy się w poniedziałek późnym wieczorem.
Na rozgrzewkę przydała się ubiegłoroczna audycja, w której poznaliśmy muzyczne dzieje przedwojennej Europy podane przez Japończyków oczywiście.
***
Zapraszamy do słuchania 2-godzinnego pasma autorskiego, w którym przemierzać będziemy rejony muzycznej awangardy, eksperymentu, jazzu, improwizacji, rocka, nietypowego popu i muzyki z najdalszych zakątków świata.
Czasami bywa to też okazja do sięgnięcia po nagrania (także koncertowe!) z ostatnich miesięcy, na które nie starczyło czasu wiosną oraz płyty i zjawiska zapomniane.
115:22 2022_02_21 23_01_36_PR2_Nocna_strefa.mp3 Dzieje muzyki dawnej według Japończyków (Nocna strefa/Dwójka)
- Anonim (Włochy XIV wiek), wyk. Danceries – Chançonette Tedesche (Estampie) [LP „Danceries”, Denon 1981]
- Thomas Bateson, wyk. Geinoh Yamashirogumi – うぐいす (The Nightingale) [LP „黄金鱗讃揚 / Exultent Pisces In Cantics Nostris”, Invitation 1978]
- Geinoh Yamashirogumi – Kaneda [„Akira - Original Motion Picture Soundtrack”, Demon Soundtracks 1993]
- Shoji Yamashiro, wyk. Geinoh Yamshirogumi –黄金鱗讃揚 (Ohgonrin-Sanyoh) [LP „黄金鱗讃揚 / Exultent Pisces In Cantics Nostris”, Invitation 1978]
- Geinoh Yamashirogumi – Mutation [„Akira - Original Motion Picture Soundtrack”, Demon Soundtracks 1993]
- Ryuichi Sakamoto – The End of Asia [LP „Thousand Knives Of”, Better Days 1978]
- Danceries + Ryuichi Sakamoto – The End of Asia [LP „The End of Asia”, Better Days 1982]
- Ryuichi Sakamoto – Boku No Kakera [LP „Hidariude no Yume”, Alfa / WeWantSounds 2020]
- Danceries + Ryuichi Sakamoto – Boku No Kakera [LP „The End of Asia”, Better Days 1982]
- Danceries + Ryuichi Sakamoto – Grasshoppers [LP „The End of Asia”, Better Days 1982]
- Ryuichi Sakamoto – Grasshopppers [LP „Thousand Knives Of”, Better Days 1978]
- Tradycyjna melodia z Okinawy, wyk. Danceries – Tanchame Bushi [LP „Danceries”, Denon 1981]
- Danceries + Ryuichi Sakamoto, wyk. Danceries – Dance [LP „The End of Asia”, Better Days 1982]
- Tradycyjna melodia z Tsugaru (opr. Masahiko Satoh), wyk. Danceries – Hoh-hai Bushi [LP „Danceries”, Denon 1981]
- Anonim (Francja XIII wiek), wyk. Danceries – Gaite de la tor (Trouvere) [LP „Danceries”, Denon 1981]
- Yuji Takahashi, Kim Jiha (opr. Yuji Takahashi), wyk. Danceries – Rice Is Heaven [LP „Danceries”, Denon 1981]
- Jan Sebastian Bach – Pasja wg św. Mateusza: Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen, wyk. Bach Collegium Japan, dyr. Masaaki Suzuki [„Johannes-Passion / Matthäus-Passion”, BIS 2002]
- Jan Sebastian Bach (opr. Norio Maeda), wyk. Tadao Sawai & Kazue Sawai & Hozan Yamamoto & Sadanori Nakamure & Tatsuro Takimoto & Takeshi Inomata – Toccata i fuga d-moll [LP „J. S. Bach Is Alive And Well And Doing His Thing On The Koto”, RCA 1971]
- Jan Sebastian Bach (opr. Norio Maeda), wyk. Tadao Sawai & Kazue Sawai & Hozan Yamamoto & Sadanori Nakamure & Tatsuro Takimoto & Takeshi Inomata – Preludium i fuga C-dur z I tomu DWK [LP „J. S. Bach Is Alive And Well And Doing His Thing On The Koto”, RCA 1971]
- Bill Danoff, John Denver, Taffy Nivert (opr. Yuji Nomi) –カントリー・ロード (ヴァイオリン・ヴァージョン) = Country Road (Violin Version)) [„耳をすませば サウンドトラック (Ścieżka dźwiękowa z anime „Szept Serca”)”, Studio Ghibli Records 2004]
***
Tytuł audycji: Nocna Strefa
Prowadził: Krzysztof Dziuba
Data emisji: 21.02.2022
Godzina emisji: 23.00