Logo Polskiego Radia
Dwójka
Michał Mendyk 07.04.2012

Sześć wersji Zmartwychwstania

W świątecznym "Płytowym Trybunale Dwójki" posłuchamy pierwszego religijnego oratorium Jerzego Fryderyka Händla - „La Resurrezione” HWV 47.

Utwór został wykonany po raz pierwszy w Niedzielę Wielkanocną 8 kwietnia 1708 roku w Rzymie. Koncert poprowadził niejaki… Arcangelo Corelli.  Historia jest ciekawa, bowiem nieco wcześniej, w Wielką Środę, w pałacu kardynała Ottoboniego w Rzymie wykonano oratorium pasyjne Alessandra Scarlattiego - utwór dziś znany jako „Colpa, Pentimento e Grazia”. Rywalizujący z Ottobonim książe Francesco Maria Ruspoli zamówił podobny utwór tyle, że u młodego Saksończyka, który od pewnego czasu przebywał we Włoszech, ciesząc się zasłużoną popularnością. A zatem Händel stanął w szranki ze Scarlattim.
Tekst Carla Sigismonda Capece opowiada historię po złożeniu Chrystusa do grobu, dokładnie pomiędzy Wielkim Piątkiem i niedzielnym porankiem. Główne postacie: Anioł, Diabeł, Maria Magdalena, Maria Kleofasowa i św. Jan Ewangelista.
Tradycyjnie słuchaliśmy utworu we fragmentach, w 6 nagraniach i to z nich wybieraliśmy najlepsze, nie znając jednak wykonawców. Poznajemy ich dopiero wtedy, gdy interpretacja odpada. Świąteczny Trybunał obradował w składzie: Dorota Kozińska, Piotr Kamiński i Kacper Miklaszewski. Sekretarzem posiedzenia była Barbara Schabowska.

Scenariusz słuchania:
I runda.

Aria „Disserratevi, o porte d’Averno” (Anioł)
Aria “O voi, dell’Erebo” (Diabeł)

II runda
Recytatyw „Notte, notte funesta” (Maria Magdalena)
Aria „Ferma l’ali, e sui miei lumi” (Maria Magdalena)

III runda
Aria „Naufragando va per l’onde” (Maria Kleofasowa)

Finał
Aria „Ecco il sol, ch’esce dal mar”  (św. Jan Ewangelista)

 

A oto wyniki naszej zabawy:

1. miejsce

Annick Massis (sopran, Anioł); Jennifer Smith (sopran, Maria Magdalena), Linda Maguire (mezzosopran, Maria Kleofasowa), John Mark Ainsley (tenor, św. Jan Ewangelista), Laurent Naouri (bas, Diabeł), Les Musiciens du Louvre, Marc Minkowski (DG/Archiv 1996)

 

Pozostałe wykorzystane w audycji nagrania to:

Emma Kirkby (sopran, Anioł), Patrizia Kwella (sopran, Maria Magdalena), Carolyn Watkinson (mezzospran, Maria Kleofasowa), Ian Partridge (tenor, św. Jan Ewangelista), David Thomas (bas, Diabeł), The Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood (LP L’oiseau Lyre 1982; CD Decca 2005 - Oratoria Handla pod Hogwoodem, 8 CD)

Barbara Schlick (sopran, Anioł), Nancy Argenta (sopran, Maria Magdalena), Guillemette Laurens (kontralt, Maria Kleofasowa), Guy de Mey (tenor, św. Jan Ewangelista), Klaus Mertens (bas, Diabeł), Amsterdam Baroque Orchestra, Ton Koopman (Erato 1991, Warner 2011 w serii Apex)

Nancy Argenta (sopran, Anioł); Maria Cristina Kiehr (sopran, Maria Magdalena), Marijana Mijanovic (mezzosopran, Maria Kleofasowa), Marcel Reijans (tenor, św. Jan Ewangelista), Klaus Mertens (bas, Diabeł), Combattimento Consort Amsterdam, dyr. Jan Willem de Vriend (od skrzypiec) (live: 26.04.2001, Enschede, Challange Classics 2003)

Camilla Tilling (sopran, Anioł), Kate Royal (sopran, Maria Magdalena), Sonia Prina (kontralt, Maria Kleofasowa), Toby Spence (tenor, św. Jan Ewangelista), Luca Pisaroni (bas, Diabeł), Le Concert d’Astree, Emmanuelle Haim (live: 15, 17, 18 kwietnia 2009, Lille, Virgin Classics 2009)

Lisa Saffer (sopran, Anioł), Judith Nelson (sopran, Maria Magdalena), Patricia Spence (mezzosopran, Maria Kleofasowa), Jeffrey Thomas (tenor, św. Jan Ewangelista), Michael George (bas, Diabeł), Philharmonia Baroque Orchestra, Nicolas McGegan, (Harmonia Mundi USA 1990)


Jacek Hawryluk