Logo Polskiego Radia
Czwórka
Łukasz Szumielewicz 13.10.2010

Czerwone i czarne

Mapy ryzyka obnażyły fatalny stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Drogi dojazdowe do aglomeracji to niemal wyłącznie "odcinki krytyczne".
Czerwone i czarneeurorap.pl
Posłuchaj
  • Mapy ryzyka na drogach - idea
  • Czerwone i czarne
  • Jak korzystać z map ryzyka
Czytaj także

– Mapa ryzyka na drogach ma nam pomóc ocenić, które miejsca są szczególnie niebezpieczne. W tej chwili odcinkami czerwonymi i czarnymi, a więc o największym ryzyku utraty życia bądź odniesienia ran w wypadku drogowym, pokryty jest cały obszar Polski – ubolewa mgr Wojciech Kustra z Politechniki Gdańskiej. Jak jednak dodaje, w ostatnich latach można zaobserwować pewną poprawę, a więc rosnącą liczbę „bezpiecznych” odcinków zielonych i żółtych.

Pomysł map ryzyka na drogach powstał z inicjatywy automobilklubów angielskich i holenderskich. – Uznano, że trzeba stworzyć mapę, która na podstawie jednego kryterium pokaże poziom ryzyka w poszczególnych krajach europejskich. Postanowiliśmy stworzyć podobną mapę dla Polski. Okazało się, że na tle pozostałych krajów Unii wypadliśmy bardzo źle. Poziom ryzyka jest u nas kilkadziesiąt razy większy niż np. w Szwecji – wyjaśnia Wojciech Kustra.

Kryterium oceny dróg pod kątem ryzyka indywidualnego, a więc ponoszonego przez każdego korzystającego z nich kierowcę i pasażera, jest liczba wypadków z zabitymi i ciężko rannymi w przeliczeniu na liczbę kilometrów przejechaną w skali roku przez pojazdy – wyjaśnia gość „Magazynu”. W przypadku map obrazujących ryzyko społeczne, kryterium stanowi liczba wypadków z zabitymi i ciężko rannymi w przeliczeniu na kilometr drogi.

Zestawienie poziomów ryzyka indywidualnego i społecznego pozwoliło wskazać odcinki krytyczne, a więc najbardziej niebezpieczne w Polsce, które powinny być przebudowane w pierwszej kolejności. – Takie odcinki spotykamy przede wszystkim w pobliżu dużych miejscowości. Właściwie wszystkie drogi wjazdowe np. do Lublina są odcinkami krytycznymi. Na tych drogach nastąpił znaczny wzrost natężenia ruchu, związany również z faktem migracji mieszkańców z centrum na peryferie aglomeracji – zauważa Wojciech Kustra. Odcinki te nie zostały w porę przebudowane i nie są w stanie bezpiecznie „pomieścić” rosnącej liczby samochodów.

Wszystkie mapy są dostępne na portalu internetowym organizacji EuroRAP (European Road Assessment Programme) pod adresem eurorap.pl. – Odcinki zielone i żółte, a więc najbezpieczniejsze, to na ogół drogi ekspresowe, dwujezdniowe oraz nowo budowane autostrady – wyjaśnia Wojciech Kustra.

ŁSz