migracja
migrator migrator
25.03.2010
Doradca Blaira: polski system podatkowy zacofany
Polski system podatkowy wymaga najpierw uproszczenia i zmian instytucjonalnych w aparacie skarbowym, a potem inwestycji w nowoczesne technologie - uważa dyrektor globalnego zespołu doradców podatkowych dla sektora publicznego w Capgemini, Ian Pretty.
Polski system podatkowy wymaga najpierw uproszczenia i zmian
instytucjonalnych w aparacie skarbowym, a potem inwestycji w nowoczesne
technologie - uważa dyrektor globalnego zespołu doradców podatkowych dla
sektora publicznego w Capgemini, Ian Pretty.
Podczas
czwartkowego spotkania z dziennikarzami Pretty, były doradca premiera
Wielkiej Brytanii Tony'ego Blaira wyraził opinię, że polski system
podatkowy wymaga modernizacji.
Zwrócił uwagę, że Ministerstwo
Finansów planuje zakup nowych technologii (np. w Radomiu ma powstać
kosztem prawie 170 mln zł Centrum Przetwarzania Danych skupiające
większość kluczowych systemów informatycznych resortu - PAP), ale jeśli
inwestycje fiskusa zostaną przeprowadzone przed kompleksową reformą
systemu, to pieniądze te zostaną zmarnowane. "To nie będzie prowadziło
do zmian" - uważa Pretty.
Jego zdaniem, w pierwszej kolejności
konieczne jest uproszczenie systemu podatkowego i ujednolicenie procedur
(np. urzędy skarbowe nie działają w sposób spójny, różnie interpretują
prawo - PAP) oraz zmiany instytucjonalne. Chodzi na przykład o
specjalizację urzędów - np. adresowanie ich usług do określonych
rodzajów podatników.
Według dyrektora z Capgemini kryzys może
sprzyjać zmianom podatkowym. Państwa potrzebują pieniędzy na realizację
swoich funkcji, ale muszą ograniczać zadłużenie i nie mogą sobie
pozwolić na zaciąganie kolejnych pożyczek. Powinny więc zwiększać
efektywność swoich systemów podatkowych. Jednocześnie społeczeństwa
oczekują podniesienia jakości usług aparatu skarbowego.
Z badań
Capgemini wynika, że w Polsce ok. 20-22 proc. należnych podatków nie
jest ściągane, w Zjednoczonym Królestwie "luka" to wynosi 12 proc., w
Szwecji - 17 proc., a w Stanach Zjednoczonych - 7 proc.
Według
Capgemini przed administracją publiczną stoi kilka głównych wyzwań:
poniesienie ściągalności podatków i ograniczenie szarej strefy,
ograniczenie kosztów i modernizacja służb skarbowych, poprawa jakości
obsługi podatników i współpraca różnych agend rządowych w tym zakresie.
[----- Podzial strony -----]
Zdaniem
Iana Pretty Polska może wykorzystać doświadczenie innych krajów, gdzie
przygotowanie i wdrożenie zmian zlecono firmom zewnętrznym. Wskazał, że
Capgemini opracowało i przeprowadziło kompleksową modernizację
administracji skarbowej i celnej w Zjednoczonym Królestwie (wdrożyło
m.in. system e-deklaracji), ale współpracuje także z fiskusem Francji,
Holandii, Szwecji, Słowacji, czy Norwegii.
Jego zdaniem
outsourcing w systemie podatkowym nie powinien jednak objąć ściągania
podatków, bowiem oznaczałby przekazanie windykacji podatków prywatnym
firmom, a to nie byłoby dobrym sygnałem dla podatników.
"Pewne
funkcje powinny pozostać domeną państwa. System powinien być tak
skonstruowany, by ściągalność podatków była jak największa, przy jak
najmniejszych kosztach" - powiedział Pretty.
Capgemini to firma
doradcza świadcząca usługi w zakresie konsultingu, technologii
informatycznych, IT, outsourcingu, zatrudniająca ponad 90 tys. osób na
całym świecie. Prawie jedna trzecia jej przychodów pochodzi z usług dla
sektora publicznego.
tk, Informacyjna Agencja Radiowa (IAR), PAP