E-TOLL to zupełnie nowy system poboru opłat. Oparty jest na technologii GPS i będzie służyć poborowi opłat elektronicznych za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
Do korzystania z systemu e-TOLL będzie zobowiązany każdy kierowca samochodu/zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz kierowca autobusu, który porusza się po sieci dróg płatnych.
Anna Brzezińska-Rybicka, rzecznik prasowy Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych twierdzi, że większość przewoźników nie otrzymała wystarczająco dużo informacji o nowym systemie. Potwierdzają to dane zebrane przez ZMPD, według których niemal połowa ankietowanych nie słyszała o e-TOLL, a 60 proc. badanych nie zna zasad działania nowego systemu.
00:56 Brzezińska_1.mp3 Jak będzie działał nowy system? (Na luzie/PRK)
Z nadchodzącą zmianą wiąże się konieczność ponownej rejestracji w nowej bazie danych, a niedotrzymanie obowiązków może skutkować surowymi karami. Dane same się nie przeniosą – to dwie zupełnie inne platformy. Ministerstwo Finansów poinformowało, że użytkownicy e-TOLL będą mogli rejestrować się w bazie od drugiej połowy maja.
Największe obawy u przewoźników rodzi kwestia potencjalnie dużych kosztów planowanej zmiany:
00:28 Brzezińska_2.mp3 Koszty nowego systemu (Na luzie/PRK)
00:38 Brzezińska_5.mp3 Jak wyposażyć przewoźników w wymagany sprzęt?
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zwraca uwagę na kwestię braku odpowiedniego systemu pilotażowego i potencjalnej odpowiedzialności za błędy w systemie.
00:44 Brzezińska_3.mp3 System bez programu pilotażowego? (Na luzie/PRK)
00:52 Brzezińska_4.mp3 Kto będzie odpowiadał za błędy w systemie? (Na luzie/PRK)
Jeszcze tylko kilka miesięcy pozostało do uruchomienia nowego systemu poboru opłat. Czy cała infrastruktura zostanie przygotowana na czas? Niebawem się o tym przekonamy!
Najnowsze informacje z trasy tylko w Polskim Radiu Kierowców!
Ł. Siudak
CZYTAJ TAKŻE: