Logo Polskiego Radia
Jedynka
Daniel Szablewski 10.07.2019

Włamanie na konto bankowe. Jak odzyskać pieniądze?

- Bank teoretycznie w terminie jednego dnia roboczego od momentu zgłoszenia, powinien zwrócić kwotę niewykonywanej przez nas transakcji. Banki jednak znajdują argumenty, żeby nie zwracać tej kwoty - mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak z Biura Rzecznika Finansowego. W jaki sposób klienci banków powinni egzekwować swoje prawa?
Posłuchaj
  • Co zrobić, jeśli bank nie chce zwrócić kwoty nieautoryzowanej transakcji? (Jedynka/ Ekspres Jedynki)
Czytaj także

Wakacje to czas urlopów, kiedy oszuści stają się coraz bardziej aktywni. Dotyczy to również płatności bankowych, których nie zlecaliśmy. Zazwyczaj pieniądze znikają z naszego konta w wyniku użycia skopiowanej karty, włamania na nasze konto czy…

- Historie opisywane we wnioskach do Rzecznika Finansowego są bardzo różne. Poczynając od tego, że ktoś zajrzał na stronę internetową banku, zalogował się i po jakimś czasu z jego konta zniknęły środki finansowe. Okazało się, że klient wszedł na fałszywą stronę internetową. Zdarza się też, że ktoś korzysta ze smartfona i po wejściu na stronę, bankowość mobilna została zainfekowana, po czym zostały wykonane płatności - twierdzi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Zgodnie z przepisami unijnymi, banki ponoszą odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. W związku z tym, kiedy zgłosimy taki przypadek, banki mają obowiązek zwrócić nam pełną kwotę transakcji.

- Nie musimy nic udowadniać, ponieważ ciężar dowodu jest przerzucony na bank. To bank musi wykazać, że transakcja była autoryzowana przez nas. Nie może tego zrobić tylko na zasadzie, że bank wskaże, że zalogowaliśmy się naszym kodem identyfikacyjnym i zalegalizowaliśmy tę transakcję kodem PIN. To nie są wystarczające argumenty, które mogą zwolnić bank z odpowiedzialności związanej ze zwrotem kwoty transakcji - słyszymy.

Zdarza się jednak, że bank ociąga się ze zwrotem środków. - Jeżeli bank nie zwróci ich w terminie wskazanym w ustawie, to złóżmy na niego reklamację. Teraz jest skrócony czas rozpatrywania reklamacji wynikających z usług płatniczych, a taką jest nieautoryzowana transakcja płatnicza. Bank ma 15 dni roboczych od dnia wpłynięcia reklamacji - mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Jak dużo skarg wpływa do Rzecznika Finansowego? Dlaczego banki nie ufają części klientów? Czy Rzecznik Finansowy może zainterweniować, jeżeli bank nie chce zwrócić klientowi kwoty transakcji?

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Ekspres Jedynki

Rozmawiała: Justyna Golonko

Gość: Izabela Dąbrowska-Antoniak (Biuro Rzecznika Finansowego), Przemysław Barbrich (rzecznik prasowy Związku Banków Polskich)

Data emisji: 09.07.2019

Godzina emisji: 16.31

DS/ans