Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 14.07.2016

Martwe konta bankowe: jest szansa, że ożyją

Od 1 lipca zaczęła obowiązywać ustawa o tak zwanych martwych kontach. Wyraźnie precyzuje, jak banki mają stosować zapisy nowego prawa. Określa, co to znaczy martwe albo uśpione konto.
Posłuchaj
  • Gdzie należy się zwrócić o weryfikację konta osoby zmarłej, wyjaśnia w radiowej Jedynce Maja Markiewicz, dyrektor linii biznesowej OGNIVO w Krajowej Izbie Rozliczeniowej./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

─ Jeśli przez 10 lat konto było nieaktywne, nic się na nim nie działo, to zostaje uznane za martwe - wyjaśnia Maja Markiewicz, dyrektor linii biznesowej OGNIVO w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

─ Konto będzie uznane za martwe, jeśli nikt się nie zalogował do bankowości elektronicznej, nie wypłacił pieniędzy z bankomatu, nie robił przelewów – tłumaczy ekspertka.

Można będzie pytać bank o konto osoby zmarłej

─ Natomiast jeśli mamy podejrzenie, że bliska nam osoba zmarła miała konto, o którym nie wiemy, można o nie zapytać w dowolnym banku. To może być zarówno konto uśpione, jak i aktywne - mówi  Maja Markiewicz.

My pytamy bank, Centralny Rejestr pyta inne banki

─ Należy się zwrócić do banku czy do SKOK z pytaniem, czy dana osoba miała konto. Oczywiście bank sprawdzi, czy mamy do tego tytuł prawny a następnie wypełnić formularz dotyczący osoby zmarłej. Wtedy bank złoży pytanie do Centralnego Rejestru, a ten z kolei roześle pytania do wszystkich banków i skoków.

Praktyka może być jednak mniej optymistyczna

W praktyce może to wyglądać nieco inaczej, o czym przekonał się nasz słuchacz.

Jak opowiada, gdy chciał sprawdzić w dwóch bankach – Pekao i PKO BP, czy jego zmarły ojciec nie miał gdzieś konta, okazało się, że w tych bankach nie wiedziano, że obowiązuje prawo, które go do tego uprawnia.

─ Starano się jednak mi pomóc, znaleziono wreszcie potrzebna aplikację, ta została wysłana do Centralnego Rejestru, ale kiedy będzie odpowiedź, nie potrafiono na to odpowiedzieć – mówi słuchacz.

Na odpowiedź czeka się trzy dni

─ Na odpowiedź czeka się trzy dni, to też reguluje ustawa - mówi Maja Markiewicz.

Nie dowiemy się za to, jakie środki są zgromadzone na koncie

Przez te trzy dni zbierana jest zbiorcza informacja. Jeśli potwierdzi się, że jest takie konto, to otrzymamy taką odpowiedź. Nie dowiemy się natomiast jakie środki zostaną zgromadzone na tym koncie.

Ile pieniędzy jest na martwych kontach i ile jest tych kont, tego naprawdę nikt nie wie.

─ Informacje, że może to być na przykład 10 miliardów zł są wzięte z sufitu - uważa dyrektor linii biznesowej w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.

Inną nowością, którą wprowadziła ustawa jest nałożenie obowiązku na banki informowania klientów o możliwości złożenia dyspozycji wkładu na wypadek śmierci właściciela konta. Więcej szczegółów na ten temat znajdą Państwo na stronie  www.centralnainformacja.

Aleksandra Tycner, jk