Róża Thun zamierza zablokować przekop Mierzei Wiślanej. Chce w tej sprawie interwencji UE. Europoseł poinformowała, że zorganizowała spotkanie z Virginijusem Sinkevičiusem, europejskim komisarzem ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa. W ten sposób chce zablokować inwestycję.
"Przekop Mierzei Wiślanej, to nadrzędny interes publiczny"
O sprawie mówiła w PR24 Joanna Kopcińska, europoseł PiS. Przywołała liczne argumenty ekonomiczne i te natury strategicznej, przemawiające za kontynuowaniem inwestycji nad Zalewem Wiślanym. Podkreślała dodatkowo, że prace są prowadzone w sposób legalny, ponieważ zostały wydane wszelkie decyzje środowiskowe zgodne z prawem UE oraz prawem polskim.
"Smutne, niepotrzebne i żałosne". Politycy krytykują Różę Thun za blokowanie przekopu Mierzei Wiślanej
- Przekop Mierzei Wiślanej, to strategiczna inwestycja dla Polski. To ogromna szansa (...). Dostęp do polskiej części Zalewu Wiślanego jest ściśle kontrolowany przez Rosję - przypomniała Joanna Kopcińska. - Dziwi mnie to działanie. Jest ono absolutnie szkodliwe - dodała.
Gość PR24 wyraziła ponadto zdziwienie postawą Federacji Rosyjskiej. - Rosja używa argumentu ekologicznego, żeby wpłynąć na opinie publiczną w Polsce i zablokować budowę. To zaskakujące (...) - stwierdziła europoseł PiS. - Moskwa apeluje do KE o wszczęcie międzynarodowego dochodzenia, a nie ratyfikowała konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym (...) - dodała i stanowczo podkreśliła, że aktywność Róży Thun w tym zakresie jest dla niej "wielkim zdziwieniem".
- Prace budowlane na Mierzei Wiślanej poprzedził przecież wieloletni proces dokumentacyjny i analityczny. Na tej podstawie wydano decyzję środowiskową. Budowa kanału żeglugowego toczy się zgodnie z dyrektywami UE oraz prawem polskim. Przekop Mierzei Wiślanej to nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa publicznego państwa. Patrzmy na to szeroko - przekonywała w PR24 Joanna Kopcińska.
"Prace toczą się zgodnie z harmonogramem"
Jak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej, prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona. Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.
Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka już też na rozstrzygnięcie przetargu na budowę drugiej części drogi wodnej - obudowy rzeki Elbląg oraz nowego mostu w Nowakowie.
Więcej w nagraniu.
13:32 KOPCIŃSKA.mp3 10.09.2020 Joanna Kopcińska: Rosja używa argumentu ekologicznego, żeby wpłynąć na opinie publiczną w Polsce i zablokować budowę przekopu Mierzei Wiślanej. (Rozmowa PR24)
***
Tytuł audycji: "Rozmowa PR24"
Prowadził: Adrian Klarenbach
Gość: Joanna Kopcińska (europoseł PiS)
Data emisji: 10.09.2020
Godzina emisji: 17.35
PR24/PAP/IAR/tb