Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 29.03.2019

Ekspert o budowie Centralnego Portu Lotniczego: potrzebne są szczegółowe analizy

- Dyskutują zwolennicy i przeciwnicy CPL, ale ciągle nie ma twardych danych. Pozostaje m.in. pytanie czy budowa zagrozi portom regionalnym. Jestem spokojny o lotnisko w Krakowie ale w przypadku Łodzi czy Bydgoszczy wstępne analizy z 2010 r. mówią, że te porty lotnicze mogą mieć kłopoty – mówił w Polskim Radiu 24 Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Posłuchaj
  • 29.03.19 Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. CPK być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

Adrian Furgalski zauważył, że nie jest jasne, jak w po powstaniu CPL będą funkcjonowały inne lotniska w regionie. - Trwa dyskusja czy w związku z budową CPL zlikwidować lotnisko na Okęciu. Trudno sobie wyobrazić, żeby to lotnisko dalej funkcjonowało, gdyby LOT miał się przenieść do nowej lokalizacji. Oznaczałoby to, że bliżej Warszawy pozostanie konkurencyjne lotnisko. Można w tym kontekście myśleć o pozostawieniu na Okęciu ruchu krajowego, jednak większość pasażerów rejsów lokalnych przesiada się na zagraniczne połączenia – stwierdził.

Na Mazowszu działają ponadto porty lotnicze w Modlinie i Radomiu. - Jesteśmy na etapie kłótni, jest bałagan m.in. z Modlinem. Ostatnio jednak Porty Lotnicze przestały blokować jego rozbudowę i zgodzono się, by marszałek województwa dokapitalizował lotnisko kwotą 50 mln. złotych. Będzie można zbudować prowizoryczny terminal, co pozwoli zwiększyć przepustowość Modlina do 6 mln. pasażerów rocznie. Do realizowanego lotniska w Radomiu linie lotnicze nie chcą latać, mówi się o administracyjnym podziale ruchu. Optują za tym LOT i Okęcie. Inne linie są przeciw, wysuwając argumenty o zagrożeniu konkurencji i spadku rentowności – podkreślił ekspert.

Ok. 1,6  tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała w poniedziałek spółka CPK. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości o długości 140 km łączący Warszawę z CPK i Łodzią. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. 

Ekspert zwrócił uwagę, że inwestycje towarzyszące powstaniu nowego lotniska powinny zostać dokładnie przeanalizowane. - Potrzebne są analizy ruchu kolejowego. Zachęcaliśmy do przeprowadzenia przetargu na taką usługę, jednak Polskie Linie Kolejowe postanowiły wykonać badania własnymi siłami, trwa to od kilku lat. Nie ulega jednak wątpliwości, że zbliża się czas budowania linii kolejowych w Polsce – potwierdził gość audycji.

Rozmawiał Antoni Trzmiel.

Więcej w zapisie audycji

PR24/ka

____________________ 

Data emisji: 29.03.2019

Godzina emisji: 13:06