Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Michał Błaszczyk 05.02.2020

Wiceminister gospodarki morskiej: przekop Mierzei Wiślanej jest prawnie bezpieczny

- W sprawie inwestycji na Mierzei Wiślanej nie widzimy ścieżki formalnej, w której mogłoby się pojawić stanowisko Komisji europejskiej. Nie musimy o to pytać, to nie jest inwestycja, która miałaby znaczący negatywny wpływ - mówiła w Polskim Radiu 24 Anna Moskwa, wiceszefowa ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Posłuchaj
  • Anna Moskwa, wiceszefowa Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej o przekopie Mierzei Wiślanej ("Gość PR24")
Czytaj także

Polska prowadzi inwestycję na mierzi wiślanej. Prace polegają na przekopaniu się przez mierzeję i otworzeniu nowej drogi wodnej z Bałtyku przez Zalew Wiślany do portu w Elblągu z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej. Polski rząd jest też w tej sprawie w dialogu z Komisją Europejską.

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Zatwierdzono harmonogram budowy przekopu Mierzei Wiślanej

"Dwa procesy" w dialogu z Unią Europejską

Jak mówiła gość Polskiego Radia 24,w tym dialogu "zachodzą dwa procesy". - Jeden to zarzut Komisji w odniesieniu do ustawy o ochronie środowiska i procedury uzgodnień środowiskowych i udziału organizacji pozarządowych w procesach sądowych. To jest postępowanie dotyczące nie tylko tej konkretnej ustawy o mierzei, ale wszystkich specustaw, które miały przyjętą specjalną ścieżkę w tym zakresie. Głównym zarzutem jest udział organizacji pozarządowej i możliwości wstrzymania inwestycji - mówiła wiceszefowa resortu gospodarki morskiej.

Wiceszefowa MGMiŻŚ mówiła, że Polska jest także w dialogu z Komisją Europejską w kontekście stricte przekopu mierzei. - Po kilku spotkaniach w minionym roku, które dotyczyły części środowiskowej i elementu bezpieczeństwa, nic więcej od komisji do naszego ministerstwa i innych organów nie wpłynęło - zaznaczyła.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] Gróbarczyk: zastanawia mnie to, że Timmermans jest twarzą blokowania przekopu Mierzei Wiślanej

Jak wyjaśniała Anna Moskwa, "nie jesteśmy w sporze sądowym z Komisją Europejską, nie jesteśmy w procedurze oficjalnej". - Nie mamy obowiązku występowania do komisji o opinię. Mamy decyzję środowiskową z rygorem natychmiastowej wykonalności i zgodnie z tą decyzję realizujemy inwestycję. Jest ona prowadzona zgodnie z prawem - i krajowym, i europejskim - argumentowała.

Baza Paliw Płynnych Port Gdańsk 1200.jpg
Łukasz Greinke: Port Gdański staje się oknem dla polskiej gospodarki

"Czujemy się bezpieczni"

- Widzimy zaostrzenie podejścia środowiskowego Komisji Europejskiej, w szczególności niemile widziane są inwestycje wodne - mówiła. - Czujemy się bezpieczni od strony formalno-prawnej, a to się wydaje najważniejsze - podkreśliła Anna Moskwa.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] M. Gróbarczyk o priorytetach: wzmocnienie portów, Mierzeja Wiślana, retencja

W audycji także o suszy i potrzebie gospodarowania deszczówką, o energii offshore, a także o setnej rocznicy zaślubin Polski z morzem, przypadającej 10 lutego. Zachęcamy do wysłuchania rozmowy.

***

Audycja: "Gość PR24"

Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: Anna Moskwa (wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej)

Data emisji: 05.02.2020

Godzina emisji: 15.33


mbl