Logo Polskiego Radia
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 26.06.2012

Beethoven Gardinera

W listopadzie ubiegłego roku w nowojorskiej Carnegie Hall Orkiestra Rewolucyjna i Romantyczna pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera wykonała komplet symfonii Beethovena. Tym samym Gardiner powrócił do repertuaru, który po raz pierwszy ze swoim zespołem instrumentów dawnych grał na początku lat 90.
Joseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van BeethovenaJoseph Karl Stieler (1820): Portret Ludwiga van BeethovenaWikipedia, domena publiczna
Posłuchaj
  • Sir John Eliot Gardiner o symfoniach Ludwiga van Beethovena
Czytaj także

Przypomnijmy, Gardiner założył orkiestrę, swój trzeci zespół – po Chórze im. Monteverdiego oraz Angielskich Solistach Barokowych – właśnie po to, by wykonywać muzykę XIX wieku, a cykl Beethovenowski, obok Niemieckiego requiem Brahmsa był pierwszym zrealizowanym projektem tej orkiestry. I choć dziś jesteśmy już przyzwyczajeni do interpretacji muzyki romantycznej w takich sposób i na XIX-wiecznych instrumentach, wizja Gardinera wciąż wydaje się bardzo kusząca.

W nagraniu z nowojorskiego koncertu bardzo wyraźnie słychać charakterystyczne cechy interpretacji angielskiego dyrygenta. To, co od razu zwraca uwagę, to brzmienie – przede wszystkim instrumentów dętych blaszanych i kotłów - zupełnie inne, niż w orkiestrach grających na instrumentach współczesnych.

Gardiner zwraca uwagę na śpiewność frazy. Wszystkie melodie, także te w środkowym rejestrze, kontrapunktujące główne tematy, mają wokalny rodowód i są przez instrumenty "wyśpiewane". Inne cechy tej interpretacji to lekkość, przejrzystość faktury, a także bardzo taneczny charakter.

Zaprasza Piotr Matwiejczuk

Program

Ludwig van Beethoven Egmont – uwertura op. 84, VII Symfonia A-dur op. 92, V Symfonia c-moll op. 67

Wyk. Orchestre Révolutionnaire et Romantique, sir John Eliot Gardiner – dyrygent

(Nowy Jork, 16.11.2011)

27 czerwca (środa), godz .19.30