Logo Polskiego Radia
Dwójka
Krzysztof Komarnicki 22.02.2012

Goście na 75-lecie Dwójki: Władysław Kłosiewicz

W Dwójkowej audycji wybitny klawesynista opowiadał o tym, jak się zmieniało wykonawstwo muzyki dawnej w Polsce w ciągu ostatnich trzydziestu lat.
Władysław KłosiewiczWładysław KłosiewiczWojciech Kusiński/PR

- Polska Orkiestra Kameralna pod Jerzym Maksymiukiem otrzymała propozycję nagrania kompletu Koncertów brandenburskich Bacha dla EMI w Londynie. Był to rok 1978. Jako "zaprawę" zrealizowaliśmy w Warszawie dla Polskiego Radia tegoż kompletu. To był pierwszy mój tak duży projekt – wspominał Władysław Kłosiewicz. - Potem byliśmy z tymi koncertami na tournée koncertowym w Finlandii i we Włoszech. To było szaleństwo! Przez dwa tygodnie graliśmy dzień po dniu sześć koncertów na jednym wieczorze.

Podczas tego tournée muzycy kupili płyty z nagraniami pionierów wykonań na instrumentach dawnych. To była fascynacja, z której na gruncie polskim zrodził się zespół Concerto Avenna, założony przez Władysława Kłosiewicza i Andrzeja Mysińskiego.

- Muzycy jednak nie zdecydowali się na dawne instrumenty, bo po pierwszych przymiarkach okazało się, że nie jest to proste. Nie wystarczy zmienić strun na jelitowe, to zupełnie inne instrumenty.

Odrodzenie klawesynu kojarzone jest, słusznie, z postacią Wandy Landowskiej. Posługiwała się ona jednak klawesynem współczesnym, bardzo różnym od instrumentu barokowego, za co jest dziś krytykowana. Gość Dwójki uważa jednak, że pozycja Wandy Landowskiej w historii wykonań historycznie poinformowanych jest niewzruszona.

- Wanda Landowska stworzyła cały system wiedzy, praktycznie od zera, o technice i metodzie posługiwania się klawesynem, którego przez ponad sto lat nikt nie dotykał. Jej sposób myślenia o frazie, o muzyce klawesynowej, są ponadczasowe i nie mają związku z rodzajem klawesynu. Tej wiedzy miałem okazję musnąć przez kontakt z jej uczniem Ruggero Gerlinem i to był dla mnie dar niebios.

Audycję prowadziła Agata Kwiecińska. Zapraszamy do słuchania.

***

Władysław Kłosiewicz ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie z wyróżnieniem w 1979 r. w klasie prof. Julitty Sleńdzińskiej. Jest też ostatnim uczniem Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej, u którego studiował w latach 1976 – 1983, początkowo w Accademia Musicale Chigiana w Sienie (dyplom honorowy 1978), a następnie prywatnie w Paryżu.

Wykładał, jako profesor klawesynu i interpretacji muzyki barokowej, w Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii (1987-2004), a od 1981 - również w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).

Władysław Kłosiewicz należy do laureatów głównych nagród międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz ARD w Monachium (1984, I nagroda, II i III nie przyznano).

Od 1978 r. jest muzykiem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka i orkiestry Sinfonia Varsovia. W latach 1984-1985 - wraz z Andrzejem Mysińskim - współtwórca zespołu Concerto Avenna. Od 1993 r. prowadzi orkiestrę barokową "Musicae Antiquae Collegium Varsoviense" przy Warszawskiej Operze Kameralnej. Od 2004 r. kieruje własnym międzynarodowym zespołem muzyki dawnej "Narol Baroque".

Władysław Kłosiewicz występował w wielu krajach uczestnicząc w najważniejszych festiwalach muzyki dawnej i współpracując z wieloma wybitnymi solistami i dyrygentami. Nagrywał dla wielu rozgłośni radiowych, telewizyjnych i firm płytowych.