Wśród wielu książek ukazujących się ostatnio w naszych księgarniach zwraca uwagę publikacja ”Nić porozumienia”, wydana wspólnie przez Państwowy Instytut Wydawniczy i Wydawnictwo Czysty Warsztat pod kierownictwem Janusza Górskiego. Jej autor, historyk sztuki, doktor Piotr Kułak opowiada o ilustracjach w książkach Biblioteki „Jednorożca”, a bezpośrednim nawiązaniem do tej wychodzącej w Polsce w latach 1959-1990 popularnej serii, jest projekt okładki książki oraz jej wielkość.
Spora grupa czytelników średniego i starszego pokolenia zapewne pamięta smukłe, kieszonkowe tomiki z charakterystycznym, umieszczonym w górnym prawym rogu okładki, rysunkiem jednorożca. Wydawca serii, Państwowy Instytut Wydawniczy, w ciągu prawie trzydziestu lat opublikował 132 tytuły, przede wszystkim niewielkie formy - nowelistyka i opowiadania, z literatury polskiej i światowej. Teksty swoimi rysunkami ozdobiło 86 znakomitych polskich rysowników, grafików i malarzy.
Doktor Piotr Kułak, w rozmowie z Polskim Radiem dla Zagranicy, podkreślał, że seria „Jednorożca”, w czasach kiedy się ukazywała, była unikatowym przykładem równoważnej współpracy twórców – obrazy nie pełniły podrzędnej funkcji ilustrowania treści literackiej, lecz stanowiły komentarz czy też kontrapunkt dla tekstu.
Z dr Piotrem Kułakiem, historykiem sztuki, rozmawiała Maria Wieczorkiewicz.