Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Dariusz Adamski 31.07.2019

W Polskim Radiu zainaugurowano kampanię "Jest nas 60 milionów"

Porozumienie w tej sprawie podpisali we wtorek w Polskim Radiu m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, prezydencki minister Adam Kwiatkowski i szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Celem kampanii jest przekazywanie Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali.
Posłuchaj
  • "Jest nas 60 milionów" - pod tym hasłem rozpoczęła się wspólna kampania Senatu, Kancelarii Prezydenta i publicznych mediów, w tym Polskiego Radia. Materiał Karola Surówki (IAR)

Kampania ma przekazywać Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali. Równocześnie do Polonii mają docierać wiadomości o tym, jak zmienia się ich ojczyzna. Akcja ma też zachęcać polskich emigrantów do powrotu do kraju.

Sygnatariuszami porozumienia dot. realizacji kampanii są m.in. Senat, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" i Rada Mediów Narodowych. 
Partnerami akcji są m.in. Polska Agencja Prasowa, TVP, TVP Polonia, Polskie Radio i Tygodnik "Do Rzeczy".

We wtorkowej uroczystości wzięli udział prezesi i przedstawiciele tych mediów.

Minister w Kancelarii Prezydenta, Adam Kwiatkowski ma nadzieje, że kampania przyczyni się do popularyzacji wiedzy o Polakach. - Mamy się czym chwalić. Nie tylko tym, że jest nas 60 milionów, ale tym, jak te 60 milionów ludzi zaistniało w historii miejsc, w których się znaleźli - podkreślił.

PolskieRadio24.pl

- Rozmawiając z naszymi rodakami bardzo często dowiadujemy się o rzeczach, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Jestem przekonany, że ta akcja wypełni tę lukę - powiedział Adam Kwiatkowski.

Stanisław Karczewski: będziemy budować wspólnotę Polaków na całym świecie

Stanisław Karczewski podkreślił, że kampania "Jest nas 60 milionów" jest dla wszystkich. Zapowiedział, że będzie ją wspierał w mediach społecznościowych.

- Będziemy poznawać się, chwalić się tym jak się rozwijamy i poznawać Polonię oraz budować mosty. Mam nadzieję, że po tych mostach bardzo dużo Polaków będzie przyjeżdżało i wracało do Polski - powiedział marszałek Senatu. 

Polityk mówił również, iż "marzy mu się" budowa "muzeum powrotów do Polski". - Żeby ci młodzi ludzie, którzy zakochują się w Polsce, przyjeżdżali do nas, uczyli się, studiowali, zakładali rodziny i tu pracowali, razem z nami budując przyszłość - zaznaczył.

Andrzej Rogoyski: Polskie Radio jest zakorzenione w tradycji łączności z Polonią

Prezes Polskiego Radia Andrzej Rogoyski mówił o zaangażowaniu instytucji w akcję. - Pomyślałem sobie, że to nie przypadek, że Polskie Radio, ze swoimi tradycjami sięgającym czasów przedwojennych, zostało w ten sposób uhonorowane. Już wtedy na falach Polskiego Radia można było usłyszeć audycje, które nawiązywały do Polonii rozsianej na całym świecie - powiedział.

W opinii Andrzeja Rogoyskiego Polskie Radio "jest głęboko zakorzenione w pięknej tradycji łączności z Polonią". Podkreślił, że inicjatywa "uruchomiła inicjatywy wewnętrzne". - Już można było usłyszeć audycje z Kurytyby - zaznaczył.

- Ambicją Polskiego Radia jest to, żeby nawiązywać, to się już dzieje, kontakty z rozgłośniami polonijnymi rozsianymi na całym świecie - dodał Andrzej Rogoyski.

20 milionów Polaków poza krajem

60 milionów to szacunkowa liczba wszystkich osób polskiego pochodzenia. Niecałe 40 milionów z nich mieszka w Polsce, 20 milionów - poza granicami kraju. 

W akcji wezmą udział udział: Senat, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska", Polskie Radio, Rada Mediów Narodowych, Polska Agencja Prasowa, TVP Polonia oraz Tygodnik "Do Rzeczy". 

IAR/PAP/PR24/dad