Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 14.01.2022

Legalny antyradar? Znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego

Od nowego roku obowiązują nowe, znacznie zaostrzone taryfikatory mandatów za niestosowanie się do przepisów Kodeksu drogowego. Jest jednak sposób na uniknięcie płacenia słonych mandatów.
Posłuchaj
16:16 Jedynka/BJ legalny fotoradar 14.01.mp3 Legalny antyradar? Znajomość i przestrzeganie zasad ruchu drogowego (Bezpieczna Jedynka)
 
Sylwester Pawłowski z projektu edukacyjnego "Świadomy kierowca" zapewnia, że jego organizacji bardzo zależy na tym, żeby kierowcy nie dostawali mandatów i to było podstawą do stworzenia antyradaru RST. W Polsce używanie antyradarów jest nielegalne, bo informuje, że na danym odcinku drogi prowadzona jest kontrola policyjna, co pozwala uniknąć mandatu. 
- Nasz pomysł na antyradar wziął się z tego, że nie potrzebujemy żadnych urządzeń ani technologii do jego funkcjonowania - mówi. Potrzebna jest jedynie wiedza, jakie obowiązują przepisy, i motywacja, żeby ich przestrzegać. A z już 10-letnich obserwacji wynika, że większość kierowców przecenia swoją wiedzę i umiejętności. Antyradar RST to zbiór najnowszych przepisów drogowych, których znajomość i przestrzeganie gwarantuje uniknięcie mandatów nie tylko za prędkość, ale za wszystko, co może kierowcę na drodze spotkać.
Sylwester Pawłowski zaleca, żeby raz na jakiś czas odświeżyć wiedzę o przepisach drogowych, zwłaszcza że one się zmieniają. Zauważa, że polscy kierowcy są wyznawcami zasady, iż wypadek może przydarzyć się innym, ale nie im.
Maciej Wisławski, utytułowany kierowca i pilot rajdowy, przypomina, że na drodze potrzebny jest rozsądek i właściwe umiejętności dostosowane do warunków jazdy. Wskazuje, że zwłaszcza w zimie, kiedy często jest ciemno, a droga jest pokryta warstwą błota, należy zwolnić. - W np. warunkach mgły musimy zwolnić, jechać tak, aby spokojnie wyhamować przed wyłaniającą się z mgły czy ciemności przeszkodą - mówi. Trzeba też zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu, bo droga hamowania na mokrej nawierzchni się wydłuża.
Szymon Piechowiak z GDDKiA przypomina, że w 2021 roku sieć drogowa powiększyła się o ponad 425 kilometrów nowych dróg. - Przede wszystkim przybyło 56 kilometrów autostrady A1 na osi północ-południe - mówi. Na S19 między Rzeszowem a Lublinem przybyło niemal 100 kilometrów. Wreszcie tunel pod warszawskim Ursynowem w ciągu drogi S2, który ma zaledwie pięć kilometrów długości, ale udrożnił ruch na osi wschód-zachód i połączył wschodni i zachodni odcinek autostrady A2. Postępy zanotowano też na S7, S3 i trasie Via Carpatia w północno-wschodniej Polsce.
Komisarz Robert Opas przyznaje, że ze statystyk wynika, iż kierowcy jeżdżą coraz bezpieczniej. Przez 12 dni tego roku policja zatrzymała 642 kierowców, którzy w terenie zabudowanym przekroczyli prędkość o więcej niż 50 km/h, co skutkuje utratą uprawnień do kierowania pojazdami. W takim samym okresie roku ubiegłego zatrzymanych było dokładnie o tysiąc więcej.
Policjant przypomina, że kierowca przekraczający prędkość o nie więcej niż 10 km/h zapłaci 50 zł mandatu, nie więcej niż 15 km/h - 100 zł. Przekroczenie o 30 km/h to mandat rzędu 800 zł. 1500 zł zapłacimy po przekroczeniu dozwolonej prędkości o co najmniej 51 km/h, a 2500 zł, kiedy na liczniku będziemy mieli o 71 km/h więcej, niż umożliwiają przepisy na danym odcinku drogi. Od września obowiązywać będą też zasady recydywy, więc ktoś, kto ponownie przekroczy prędkość, zapłaci dwa razy więcej.
Za nieustąpienie pierwszeństwa można dostać mandat w wysokości do 3 tysięcy złotych, a za spowodowanie kolizji - nawet pięciu tysięcy. Za rozmowę przez telefon, który trzymamy w dłoni, mandat wynosi 500 złotych. Nowy taryfikator ostrzej traktuje również kierowców nietrzeźwych i to nie tylko kierujących autem, ale również jadący na rowerze czy na hulajnodze.
Czytaj także:

"Bezpieczna Jedynka" zaprasza w każdy piątek od godz. 17.10

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka 

Prowadzili: Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz

Goście: Sylwester Pawłowski (z projektu edukacyjnego "Świadomy kierowca"), Maciej Wisławski (utytułowany kierowca i pilot rajdowy), Szymon Piechowiak (rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), Komisarz Robert Opas (z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji)

Data emisji: 14.01.2022 r.

Godzina emisji: 17.10

ag