Logo Polskiego Radia
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 23.12.2020

Jak dbać o opony po ich wymianie?

Większość z nas wymieniła już opony na zimowe i wydawałoby się, że jest po sprawie. Gdzie schować te, które przydadzą się dopiero na wiosnę? Na co zwracać uwagę? Podpowiadamy co zrobić!

Wersja pierwsza

Najlepiej mieć dwa pełne komplety – np.:

  • zimowe na stalowych felgach,
  • letnie na aluminiowych,

i przy ich wymianie, zbędne zostawić w zakładzie wulkanizacyjnym. To wersja dla grubszego portfela. Za przechowanie do nadejścia kolejnego sezonu trzeba zapłacić stosunkowo duże pieniądze - niekiedy nawet 25% wartości nowej opony. 

Wersja druga

Wersja dla portfela chudszego jest taka, aby pełne koła (lub same opony) znieść do piwnicy lub położyć w garażu.

Trzeba przechowywać je w odpowiedni sposób – położyć koło na kole (opona na oponie) lub trzymać w pionie. Jeśli mamy dwa komplety kół, to nie powinniśmy oszczędzać na ich wyważaniu po sezonie. To gwarantuje, że będą przechowywane zgodnie z zasadami określonymi przez producentów i gotowe na wiosnę. Opony należy przechowywać w zaciemnionym, przewiewnym i suchym miejscu o względnie stałej temperaturze.

Źródło: YT

Ciśnienie

Kiedy opony są już zamontowane w aucie, a na drodze robi się ślisko i temperatura się waha się w okolicy 0°C, pamiętajmy by kontrolować ciśnienie powietrza w kołach. Może go ubywać właśnie poprzez wahania temperatury. Powinniśmy trzymać się zawsze wartości wskazanych przez producenta. Dzisiejsze opony są tak skonstruowane, że przez wiele tzw. lameli, trzymają auto w ryzach w momencie poprawnego napompowania.

Rozmiar opon a droga hamowania

Warto też zwrócić uwagę na ich rozmiar. Dawniej latem używało się opon szerszych (np. w rozmiarze 215), a "szczuplejszych" (np. 195) zimą. Dziś badania pokazują, że opona szersza zahamuje nawet 2 metry bliżej niż ta sama w rozmiarze o 2 cm mniejszym.

Posłuchaj
01:07 Opony - co wiedzieć i jak przygotować się do wymiany? (Rozrusznik/PRK) Opony - co wiedzieć i jak przygotować się do wymiany? (Rozrusznik/PRK)

Dbajmy o nasze opony!

Nie musimy wcale smarować ich różnymi nabłyszczającymi preparatami czy naklejać na nich białych lub czerwonych linii po obwodzie, na styl sportowy. Zwracajmy jednak uwagę na jakość gumy, upewniając się, że nie ma żadnych ubytków (nie jest sparciała) lub wybrzuszeń (guzów).

Warto sprawdzić, ile nasze samochodowe "kapcie" mają lat (albo zim) – tydzień i rok produkcji znajdują się na profilu opony. Piękne, prawie nowe opony, które były przechowywane przez kilka lat w niewłaściwych warunkach mogą nas zwyczajnie zawieźć gdy przyjdzie prawdziwa zima. Mieszanka gumy w oponach zimowych jest miękka i ma wyższy czynnik ścieralności. 



Autor: Patryk Kuniszewicz

Gość: Janusz Walesiak - Ecoopony

CZYTAJ TAKŻE:

Które dywaniki wybrać? Gumowe czy welurowe?

Czy podróże autokarami są bezpieczne?

800 mln zł na stacje ładowania dla "elektryków" i tankowania wodoru. Jest nowy projekt resortu klimatu