W przeciwieństwie do nowoczesnych elektrycznych autobusów, które po prostu potrzebują ładowania, trolejbusy są ciągle zasilane prądem. Dwuprzewodowa sieć trakcyjna ciągnie się nad nad ulicami kilku polskich miast. Pojazd wyposażony jest w charakterystyczne "czółka", czyli pałąkowy odbierak prądu. Nowsze modele trolejbusów mają oczywiście baterie, dzięki którym mogą pokonać kilka kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej.
Już na początku XX wieku w wielu miastach Europy zaczęła pojawiać się ta forma komunikacji miejskiej. W 1930 w Poznaniu powstały pierwsze linie trolejbusowe. Była to atrakcyjna alternatywa dla (o wiele droższych) tramwajów. Te elektryczne pojazdy w ubiegłym stuleciu można było spotkać na ulicach: Warszawy, Poznania, Wrocławia, Olsztyna czy Słupska. Dziś trolejbusami możemy podróżować jedynie w trzech miastach.
01:12 Czym są trolejbusy? (Rozrusznik/PRK) Czym są trolejbusy? (Rozrusznik/PRK)
Trolejbusy w Gdyni (shutterstock.com/Martyn Jandula)
Gdynia, Tychy i Lublin - to miasta, w których wciąż można poruszać się trolejbusami, a ich sieci są bardzo rozwinięte. Dzięki zainwestowanym środkom są to nowoczesne pojazdy, które niemal niczym nie różną się od najnowszych elektrycznych autobusów. W Gdyni jest to 15 linii, w Lublinie 13, a w Tychach 7.
00:40 Trolejbusy w Polsce (Rozrusznik/PRK) Trolejbusy w Polsce (Rozrusznik/PRK)
01:10 Trolejbusy w Polsce - czy ponownie staną się popularne? (Rozrusznik/PRK) Trolejbusy w Polsce - czy ponownie staną się popularne? (Rozrusznik/PRK)
Jeśli chodzi o najbardziej rozwinięte sieci na świecie, to na pierwszym miejscu jest Mińsk (62 linie). Kiedyś była to Moskwa, gdzie kursowało 100 linii, jednak sieć w stolicy Rosji została całkowicie zlikwidowana.
Czy za kilka lat trolejbusy wrócą do łask? Mając na uwadze modę na ekomotoryzację oraz wzrost świadomości społecznej dotyczącej ekologii, jest to więcej niż prawdopodobne!
kw