Okazuje się, że to tylko wierzchołek góry lodowej – z kontrolą jakości części samochodowych (zarówno nowych, jak i używanych) istnieje sporo problemów – przekonuje profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
00:58 Marcin Ślęzak_dyrektor ITS.mp3 Używane części a możliwość wypadku
Części zdemontowanego samochodu, które można sprzedawać regulowane są przez rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury z 28 września 2005 roku w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.
Warto przyjrzeć się tej liście! Części, których nie można sprzedawać to:
- poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi,
- klocki i szczęki hamulcowe,
- przewody układu hamulcowego,
- tłumiki układu wydechowego,
- przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
- fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
- układ blokady kierownicy,
- immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego,
- urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe,
- elementy elektryczne i elektroniczne układy bezpieczeństwa np. ABS,
- przewody paliwowe,
- filtry jednorazowe i wkłady filtra,
- zawory recyrkulacji spalin,
- instalacje zasilania gazem,
- automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa,
- pióra wycieraczek szyb,
- katalizatory,
- kondensatory zawierające PCB.
Długa lista, prawda? Problem w tym, że niewiele osób ją respektuje. Wszystko w wersji używanej można kupić w "polskim" Internecie. Absolutna większość z nich, na pewno nie pochodzi ze stacji demontażu pojazdów - wyjaśnia nam Łukasz Grosz, właściciel firmy zajmującej się demontażem i recyklingiem pojazdów i części samochodowych.
01:04 Łukasz Grosz_1.mp3 Czy Twoje części pochodzą ze stacji demontażu?
Kolejny problem związany ze sprzedażą zastrzeżonych części, to "zalewanie" kraju używanymi samochodami z zagranicy – często wrakami, które nadają się tylko na części.
00:36 Mateusz Caban_1.mp3 Auta sprowadzane na części
Używane części samochodowe można kupić w licencjonowanej i legalnie działającej stacji demontażu pojazdów. Wiele z nich prowadzi sprzedaż części zamiennych, które są dopuszczone do ponownego użytku.
00:57 Łukasz Grosz_2.mp3 Profesjonalna segregacja używanych części
Nielegalnie działające miejsca demontażu oraz nielegalni handlarze części zamiennych, to w Polsce duży problem. Według różnych danych, taka działalność może stanowić nawet ponad połowię wolumenu sprzedaży części zamiennych. Warto wiedzieć, co i gdzie się kupuje, ale nie jest to sprawa tak prosta, jak się wydaje.
00:35 Mateusz Caban_2.mp3 Legalnie czy nielegalnie?
00:58 Łukasz Grosz_3.mp3 Weryfikacja legalności firm
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie używanych części, aby nie wsadzić się "na minę"? - wyjaśnia Zbigniew Chodnicki - kierownik stacji demontażu pojazdów w Warszawie.
01:10 Zbigniew Chodnicki_rady dla klientów.mp3 Jak nie narobić sobie kłopotów, czyli na co uważać przy zakupie używanych części
Warto rozpocząć zmianę świata od samego siebie – dokładnie sprawdzać co i gdzie kupujemy. Zwykle słyszymy to w kontekście zdrowej żywności i ekologicznego jedzenia. Z częściami samochodowymi jest identycznie - jakość produktu naprawdę ma znaczenie!
Ł. Siudak
Goście:
- prof. Marcin Ślęzak – dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego;
- Łukasz Grosz – właściciel firmy zajmującej się demontażem i recyklingiem pojazdów i części samochodowych;
- Mateusz Caban – właściciel sieci stacji demontażu pojazdów i recyklingu;
- Zbigniew Chodnicki – kierownik stacji demontażu pojazdów Auto-Kasacja w Warszawie.
CZYTAJ TAKŻE: