Produkcję tych sympatycznych pojazdów rozpoczęto w latach 60-tych i trwała ona do połowy lat 80-tych. W fabryce w Jelczu opracowano wiele wersji tych autobusów – m.in.:
• miejską - z drzwiami pneumatycznymi otwieranymi do środka,
• podmiejską - z drzwiami na klamkę, otwieranymi na zewnątrz,
• turystyczną - z bogatszym od wersji podmiejskiej wyposażeniem dodatkowym oraz oknami w dachu.
Wizualizacja "Ogórka" – Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie/ materiały prasowe
Przegubowe ogórki
Po ulicach dużych miast kursowały także „ogórki” w wersji przegubowej. Ich konstrukcję opracowano w warsztatach warszawskich MZK w 1962 roku. O tym, jak to zrobili stołeczni inżynierowie, mówił w wywiadzie dla Polskiego Radia Kierowców Marcin Żabicki - wiceprezes warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej:
01:19 ŻABICKI 5 (online-audio-converter.com).mp3 Produkcja "Ogórka"
Projekt pojazdu przekazano do zakładu w Jelczu w połowie 1963 roku. Dokonano wtedy zmian w konstrukcji pojazdu (zmniejszając jego masę własną) oraz przearanżowano układ siedzeń – pozwoliło to na znaczne zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Pojazd oznaczony był symbolem AP-02.
W 1966 r. powstał nieco krótszy, 16-metrowy Jelcz 021. Najbardziej widoczną zmianą (oprócz skrócenia) było zastosowanie szerokich, harmonijkowych drzwi tuż za przegubem.
Zbiory entuzjastów motoryzacji oraz formalnych stowarzyszeń są pełne egzemplarzy "Ogórków". Krakowskie MPK chlubi się zachowaniem na zabytek Jelcza 021, czyli "krótszego" przegubowca. Warszawskim entuzjastom udało się odnaleźć o wiele bardziej unikatowy pojazd, czyli pierwsze podejście do wydłużonego, wielkopojemnego ogórka.
Odbudowa warszawskiego przegubowca
Od czasu do czasu można usłyszeć, jak ktoś, gdzieś i kiedyś widział porzucony/zaniedbany pojazd, który przy odrobinie pracy może stać się perełką. Członkowie warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej otrzymali w 2019 roku informację, że w okolicach Płocka stoi wrak ogórka. Po sprawdzeniu tej informacji i oględzinach resztek pojazdu, okazało się, że jest to opracowany w warszawskich MZK Jelcz AP-62.
01:31 Odkrycie płockiego "Ogórka" Odkrycie płockiego "Ogórka"
Obecnie trwa żmudna odbudowa. Patrząc na stan tego pojazdu, jest ona bliższa raczej tworzeniu ogórka od zera.
00:36 Odbudowa "Ogórka" Odbudowa "Ogórka"
_
Odbudowa Jelcza - Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie/ materiały prasowe
Restauracja starych pojazdów jest kosztowna i pracochłonna. Bez dwóch zdań warto wspierać zachowywanie i odbudowywanie fragmentów polskiej historii – fizycznych dowodów rozwoju techniki, technologii oraz społecznego myślenia.
Autor: Konrad Choroszucha
Gość: Marcin Żabicki - wiceprezes warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.
CZYTAJ TAKŻE: