Jaki powinien być idealny warsztat?
Wśród kierowców są tacy, którzy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na czystość. Musimy jednak pamiętać, że warsztat, to przede wszystkim miejsce, w którym naprawia się auta! Wiąże się to z brudem i nieładem, ale w żadnym wypadku nie można tego uznawać za minus!
Chcąc naprawić układ hamulcowy trzeba dostać się do tarcz lub bębnów zdejmując wcześniej koło. Opona jest jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią – oznacza to, że zbiera cały kurz i zanieczyszczenia z asfaltu, a potem trafia do warsztatu - nic więc dziwnego, że po akcji serwisowej w może nazbierać się kurz i bród.
Ponadto zdecydowana większość aut trafiających do warsztatu, jest po prostu brudna i zakurzona - zwłaszcza w okresie zimowym. W trakcie prac naprawczych cały osad opada na podłogę, a posprzątanie go zabiera czas, który powinien zostać wykorzystany na serwis naszego samochodu.
00:51 Jaki powinen być warsztat? (Rozrusznik/PRK) Jaki powinen być warsztat? (Rozrusznik/PRK)
Idealny mechanik
Jaki jest ten idealny mechanik? Przede wszystkim potrafi on kompleksowo i fachowo naprawić auto. Nie może się także obawiać brudnych rąk! Praca przy autach zawsze się z tym wiąże. Profesjonalny mechanik zadba także o to, by auto było w pełni zabezpieczone na czas naprawy - aby nie ubrudzić wnętrza naszego auta zanieczyszczeniem spod maski lub z karoserii. W tym celu powinno się korzystać z folii i pokrowców na fotele, kierownicę, dywaniki, a także na dźwignię zmiany biegów.
00:34 Dobry mechanik - czy musi mieć brudne ręce? (Rozrusznik/PRK) Dobry mechanik - czy musi mieć brudne ręce? (Rozrusznik/PRK)
Mechanik, który po wykonaniu usługi jest czysty, to taki, który … nic nie robi!
Części - czy powinny być regenerowane?
W ASO z reguły proponują nam nowe części. Nieautoryzowane warsztaty często jednak proponują oddawanie elementów takich jak alternator czy turbosprężarka do regeneracji. Wszystko zależy od aktualnej sytuacji finansowej właściciela auta. Regeneracja podzespołów w naszym aucie może być tańsza nawet o połowę!
00:54 Regeneracja części (Rozrusznik/PRK) Regeneracja części (Rozrusznik/PRK)
Cennik usług
Cena każdej naprawy jest zależna od usterki. Zdarzają się sytuację, w których podczas demontażu niektórych podzespołów, znajdywane są kolejne problemy ukryte w samochodzie. W związku z tym przedstawienie dokładnej kwoty bywa kłopotliwe. Z reguły warsztaty powinny być jednak w stanie podać szacunkowy koszt wykonania naprawy.
00:46 Cennik w warsztacie (Rozrusznik/PRK) Cennik w warsztacie (Rozrusznik/PRK)
Są jednak usługi, które można przedstawiać w formie cennika – zmiana opon, ustawienie zbieżność, wymiana oleju i filtrów, czy wykonanie samej diagnostyki. Jeśli nie chcemy korzystać z ASO, warto wybrać się do warsztatów specjalizujących się w konkretnych markach. Mechanicy są wówczas zaznajomieni z ogólną specyfiką naprawianych przez nich aut, dlatego określenie ceny usługi powinno być szybsze i dokładniejsze.
Patryk Kuniszewicz i Jan Wiewiór
Gość - Paweł Kalniuk, współwłaściciel serwisu EvoCar
Zobacz także: