Jak poinformował IBRiS, 3. edycja raportu powstała na podstawie wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo CAPI na próbie 1650 respondentów. Partnerem raportu jest PKN ORLEN.
64 proc. ogółu respondentów wskazało, że w przyszłości stacje paliw czeka przekształcenie w centra handlowo-usługowe. Powstanie przy nich dużo sklepów spożywczo-przemysłowych, rozbudowanych punktów gastronomicznych i punktów naprawy samochodów. 62 proc. Polaków jest zdania, że stacje paliw powinny wprowadzić usługi drobnych napraw samochodów oraz przeglądów. Jedynie 12 proc. respondentów wyraża przekonanie, że stacje paliw znikną z krajobrazu Polski.
89 proc. respondentów wystawiło najlepsze oceny jakości obsługi stacjom PKN Orlen. Pozytywnie w tym obszarze ocenione zostały również BP – 78 proc., Shell – 67 proc. oraz Lotos – 65 proc. W porównaniu do poprzedniego roku, jakość obsługi w opinii respondentów wzrosła najbardziej w przypadku BP - o 5 pkt proc., a dla PKN Orlen i Moya - o 2 pkt proc.
W przypadku jakości oferowanego paliwa, najlepiej ocenianą marką jest PKN Orlen – 86 proc. ankietowanych uważa, że jakościowo paliwa reprezentują najwyższy poziom. 72 proc. respondentów doceniło jakość paliwa na stacjach BP, a 63 proc. - paliwa marki Shell.
Zdaniem prezesa Instytutu IBRiS Marcina Dumy, od pierwszej edycji badania w 2019 r. obserwujemy silne oczekiwanie wobec stacji paliw w odniesieniu do poszerzenia oferty produktów, które nie są jakimś rodzajem paliwa.
– Kategoria "szeroki wybór artykułów spożywczych i innych" w naszych badaniach zawsze uzyskiwała najmniejszy odsetek wskazań pozytywnych niezależnie od marki paliwowej. Negatywne opinie oznaczają, że klienci potrzebują na stacjach już czegoś więcej niż tylko dystrybutora. To obecnie kluczowy obszar w budowaniu przewagi konkurencyjnej" - ocenił Marcin Duma.
wkr/ pad/ bp
CZYTAJ TAKŻE: