Gdy kandydat na kierowcę przygotowuje się do egzaminu na prawo jazdy, wszystkie ograniczenia pamięta wzorowo. Z czasem jednak ta wiedza gdzieś ulatuje. Sprawy nie ułatwiają zmieniające się przepisy.
Od 1 czerwca na obszarze zabudowanym kierowcy przez całą dobę mogą jeździć maksymalnie 50 km/h. W strefie zamieszkania trzeba zwolnić do 20 km/h. Poza obszarem zabudowanym prędkość dopuszczalna samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wynosi:
- na autostradzie - 140 km/h;
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h;
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h;
- na pozostałych drogach - 90 km/h.
– Inaczej jest w przypadku kierowców pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t - przypomina Tomasz Budzik z portalu autokult.pl.
Dla nich limity prędkości:
- na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu to 80 km/h;
- na pozostałych drogach 70 km/h.
-
00:35 Dopuszczalne prędkości dla samochodów powyżej 3,5t (Na luzie/PRK) Dopuszczalne prędkości dla samochodów powyżej 3,5t (Na luzie/PRK)
Dopuszczalna prędkość na polskich autostradach (140 km/h) jest jedną z najwyższych w Europie. W Hiszpanii i Portugalii można jeździć maksymalnie 120 km/h a u naszych sąsiadów Słowaków - 130 km/h.
00:29 Polskie limity na tle innych państw (Na luzie/PRK) Polskie limity na tle innych państw (Na luzie/PRK)
-
Każdy, kto na co dzień jeździ po polskich drogach wie, że wielu kierowców za nic ma wszystkie te limity. Jednym z nich jest pewien kierowca BMW, który we wrześniu został zatrzymany na autostradzie A4 - na liczniku miał prawie 230 km/h. Nagminne jest łamanie ograniczeń prędkości na obszarze zabudowanym.
– W tym roku już ponad 45 tysięcy kierowców straciło prawo jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h – wylicza komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
00:33 PRĘDKOŚĆ 3.mp3 Prędkość jest główną przyczyną wypadków (Na luzie/PRK)
Coraz mniej skuteczne w walce z piratami drogowymi są mandaty drogowe. Ich obecne stawki nie zmieniły się od ponad 20 lat. Niebawem jednak wzrosną – i to znacznie!
Dziś za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h można zapłacić od 200 do 300 zł. Po zmianach przepisów ma to być co najmniej 1,5 tysiąca złotych. Za rażące naruszenia przepisów drogowych będzie można dostać mandat w wysokości nawet 5 tysięcy złotych. Zmiany zapowiadane przez rząd mają wejść w życie jeszcze w 2021 roku.
Nie opłaca się jeździć z nadmierną prędkością. Kwestia wysokości mandatów jest drugorzędna. Najcenniejsze jest bezpieczeństwo!
P. Michalski
CZYTAJ TAKŻE: