Logo Polskiego Radia
Jedynka
Andrzej Gralewski 08.03.2011

Mało pań na kierowniczych funkcjach

W zarządach ponad 400 firm notowanych na warszawskiej giełdzie jest zaledwie sześć procent kobiet. Tylko w 26 szefami są panie.
Mało pań na kierowniczych funkcjachGlow Images/East News

Trzy na cztery firm mają wyłącznie męskie zarządy. Tylko w dwóch firmach zarządy składają się z samych kobiet i radzą sobie lepiej, niż przeciętna - mówi Anita Błaszczak z Rzeczpospolitej.

To co utrudnia paniom karierę to fakt, że zazwyczaj początkiem drogi jest funkcja sprzedaży lub operacji, a te sprawują głównie mężczyźni. Kobiety koncentrują się na finansach lub zarządzaniu zasobami ludzkimi,. A z takich stanowisk awansuje się rzadziej. Poza tym panie nie są zdeterminowane wyłącznie na karierze. Umieją łączyć pracę z życiem rodzinnym.

Być może kobiety mniej wierzą w swój sukces - mówi Błaszczak. Zazwyczaj też szefowie-mężczyźni obawiają się, że kobieta nie jest w stanie łączyć życia zawodowego i rodzinnego. Dlatego kobiety nie awansują w młodym wiek, a wówczas startuje się do stanowisk kierowniczych.

Doradcy personalni twierdzą, że karierę zaczyna się robić między piątym a 15 rokiem pracy zawodowej. Ale w tym czasie panie część czasu były nieobecne, bo zazwyczaj rodziły i wychowywały dzieci. Więc różnice w liczbie kobiet i mężczyzn na kierowniczych funkcjach mogą się pojawiać. Choć z drugiej strony doradcy rzadko spotkają się z sytuacją, że klient różnicowałby ofertę płacową ze względu na płeć. Dlatego. że w miarę upływu czasu kompetencje się wyrównują.

Spółki giełdowe kierowane prze kobietyradzą sobie lepiej na giełdzie niż te, kierowane przez mężczyzn. Choć ten obraz zakłóca fakt, że na czele dwóch wielkich spółek finansowych mających wpływ na giełdę stały kobiety.

To, że kobiety pogodziły dwie sfery życia - rodzinną i zawodową powinno być atutem i świadczyć o talentach kobiet. Bo kobieta sobie poradził. Tak jest w Skandynawii. W Polsce jest odwrotnie i rodzina jest balastem.

Dziennikarze Rzeczpospolitej wybrali 10 pań, znaczących dla biznesu. Nie są to panie ogólnie znane, choć - jak mówi Anita Błaszczak - przebiją głową każdy sufit.