Logo Polskiego Radia
Jedynka
Krzysztof Rzyman 15.12.2011

Siła polskich marek

Orlen wygrał w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek 2011 przygotowanym przez "Rzeczpospolitą". Wyboru dokonano spośród ponad 400 marek.
Siła polskich marekfot. materiały prasowe PKN Orlen
Posłuchaj
  • Siła polskich marek
Czytaj także

Od wielu lat pierwsze miejsce w rankingu zajmuje paliwowy gigant z Płocka. Obroty PKN Orlen są trzykrotnie wyższe od zajmującego 2. miejsce w rankingu banku PKO BP. Z kolei największy awans w czołówce zestawienia odnotowała sieć sklepów Biedronka. Wartość tej marki wzrosła o 27 proc. w ciągu ostatniego roku. – To pokazuje niesamowitą pozycję tej firmy na rynku – mówił gość Programu 1 Paweł Jabłoński z dziennika "Rzeczpospolita".

Silna marka przekłada się na wyniki finansowe firm. – Najpopularniejszą tezą jest, że sprzedajemy drożej dzięki marce. To jest oczywiście prawda, ale nie cała prawda. Często zapomina się, że marka daje też bezpieczeństwo działalności. Kiedy coś się dzieje niedobrego na rynku, popyt "siądzie", wtedy końcowy odbiorca chętniej rezygnuje z produktów niemarkowych, a trudniej mu jest odzwyczaić się od produktów markowych – wyjaśnia Marcin Anklewicz, Partner Zarządzający Acropolis Advisory, współautor zestawienia.

Jednak co roku kilka znanych marek znika z polskiego rynku. – Znikają marki z czołówki naszego rankingu. W tym roku zniknęła np. Era. Branże, które są opanowane przez zagranicznych inwestorów, zagraniczne koncerny, wprowadzają swoje marki, aby ułatwić sobie życie – tłumaczy Paweł Jabłoński.

Rozmawiała Halina Lichocka.