Nowe Technologie

Badanie rozwoju e-administracji w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2013 14:00
Według badania z usług e-administracji aktywnie korzysta ok. 17% mieszkańców Polski – przy czym bardziej otwarci na tę możliwość są mieszkańcy dużych miast. Niemal wszyscy użytkownicy (90%) byli zadowoleni z poziomu wykorzystanych usług.
Badanie rozwoju e-administracji w Polsce
Foto: glowimages.com

Najpopularniejszą usługą e-administracji jest rozliczenie przez Internet podatku dochodowego od osób fizycznych – z tej możliwości skorzystało 13% ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (ok. 69%) pochodzi z miast i miasteczek, natomiast reszta mieszka na terenach wiejskich. Pokrywa się to z danymi Ministerstwa Finansów, z których wynika, że e-deklaracje za 2011 rok złożyło ponad 2,1 mln osób, co stanowiło 12% wszystkich podatników składających deklaracje PIT, a w tym roku na tę formę rozliczenia zdecydowało się już ponad 3,5 mln podatników. Dynamicznie rosnąca popularność e-deklaracji pokazuje, jak ważny staje się dla administracji i przedsiębiorstw dostęp do szybkich i niezawodnych usług chmurowych, które umożliwiają im świadczenie usług na tak wielką skalę.

  • Rosnąca z roku na rok liczba złożonych e-deklaracji pokazuje, że e-deklaracje stają się coraz bardziej popularne, jednak nadal pozostajemy w tyle za wieloma innymi krajami europejskimi. Na przykład w Austrii zeznania podatkowe składa przez Internet nieco ponad połowa podatników, a w Estonii – prawie wszyscy (94%).
  • Z rozliczeniem podatkowym mają do czynienia prawie wszyscy mieszkańcy Polski, natomiast inne procedury administracyjne dotyczą już zdecydowanie mniejszego grona, dlatego również ich realizacja przez Internet jest zdecydowanie mniej popularna. Sprawy komunikacyjne (np. rejestracja pojazdu czy wydanie prawa jazdy) załatwiało przez Internet ok. 2% ankietowanych. Nieco ponad 1% wyrobiło przez Internet paszport i mniej więcej tyle samo osób zarejestrowało przez Internet działalność gospodarczą.
  • Niemal wszyscy (90%) ankietowani użytkownicy usług e-administracji zadeklarowali, że są z nich w pełni lub bardzo zadowoleni. Osoby korzystające z usług e-administracji najczęściej używają do tego celu komputerów przenośnych takich jak notebook czy netbook (65%), natomiast tylko 42% korzysta z usług e-administracji przy pomocy komputera stacjonarnego. Konsumenci szukają możliwości by uczynić życie bardziej wygodnym zarówno w domu, jak i w podróży. Firmy i instytucje muszą więc wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów i poszukać sposobów na świadczenie im usług online w dogodnym dla konsumentów czasie i w każdym miejscu.

Badanie zostało zrealizowane przez PBS Sp. z o.o. w ramach badania Omnibus PBS, na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15+ kontrolowanej ze względu na wiek, płeć, wykształcenie i wielkość miejscowości (n=1000).



autor: Jan Petersen/EMC