Pół tysiąca szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski otrzymało właśnie certyfikaty Szkoły Nowych Technologii. W specjalistycznych szkoleniach, prowadzonych przez trenerów Microsoft i ekspertów w dziedzinie e-nauczania, wzięło udział 130 000 uczniów i 7000 nauczycieli różnych przedmiotów z pięciuset szkół. Dzięki uczestnictwu w nim dyrektorzy szkół i nauczyciele oraz uczniowie poznali nowoczesne rozwiązania informatyczne ułatwiające nauczanie w zgodzie z wymaganiami reformy oświaty i nowej podstawy programowej, wprowadzanej do szkół ponadgimnazjalnych w 2012 roku.
„Myślę, że wspólne szkolenia dwóch liderów: WSiP - lider w branży edukacyjne i Microsoft – lider w nowych technologiach, to świetny pomysł na unowocześnienie polskiej edukacji. Obszar zainteresowań wydawnictwa, jakim jest nauka, oraz firmy Microsoft, czyli nowe technologie, są bardzo komplementarne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy jedynym skutecznym modelem dotarcia do młodych ludzi z wiedzą jest wykorzystanie innowacyjnych metod. Podczas cyklu spotkań dla dyrektorów, nauczycieli i uczniów, które odbyły się w ramach akcji, udało nam się wypracować skuteczny model działań. Przedstawiciele placówek zwracają się do nas z prośbą o kontynuacje i więcej takich warsztatów oraz wskazówek, jak innowacyjnie i efektywnie nauczać” – mówi Małgorzata Simonides, z-ca Dyrektora Marketingu WSiP.
Dla nauczycieli
W ramach tegorocznej edycji nauczyciele wspierani przez specjalnie wyszkolonych edukatorów SNT (innych nauczycieli, dyrektorów szkół, doradców metodycznych, ekspertów MEN, ekspertów edukacyjnych Ośrodka Diagnostyki Edukacyjnej, ekspertów prowadzących szkolenia, rad pedagogicznych, ekspertów technologii informacyjno-komunikacyjnej) poznali nowoczesne rozwiązania informatyczne, ułatwiające nauczanie. Wszystko w zgodzie z wymaganiami reformy oświaty i nowej podstawy programowej, wprowadzanej do szkół ponadgimnazjalnych w 2012 roku.
- Podczas bezpłatnych szkoleń i warsztatów poznali m.in. usługi dostępne w pakiecie Live@edu i internetową platformę edukacyjną wsipnet.pl , dowiedzieli się, jak korzystać z e-podręczników, i jak poprowadzić lekcję z użyciem nowych technologii – jednym z modułów szkolenia była bowiem przykładowa lekcja. Według Edukatora SNT Adam Makowskiego szkolenia naświetliły nauczycielom kierunki rozwoju edukacji. Pokazały dostępne narzędzia wsparcia i poszerzenia warsztatu pracy nauczyciela. To bardzo cenne, bo rodzi refleksję. Oby próby sięgania do technologii i nowoczesnych narzędzi w edukacji przeradzały się w dobry nawyk.
Dla dyrektorów szkół
Dyrektorzy szkół mieli możliwość zapoznania się z nowymi technologiami w ramach ścieżki „Praktyczne wykorzystanie technologii i narzędzi informatycznych w procesach nauczania i zarządzania szkołą”. Podczas 12 konferencji, które odbyły się w 12 miastach Polski: Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy, Gdańsku, Olsztynie, Białymstoku, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Lublinie oraz Warszawie, organizowanych rozmawiano o szkole prowadzonej w nowoczesny sposób, w której dyrektor pełni rolę inicjatora innowacyjności zarówno w obszarze dydaktyki jak i administracji.
- Dlatego E-dyrektor, to taki dyrektor, który wprowadza zarządzanie strategiczne w szkołach przy wykorzystaniu nowych technologii. Jest to pracownik oświaty, który w swojej codziennej pracy kieruje się nową filozofią zarządzania szkołą, na kształt new public management - wprowadza elementy biznesowe do zarządzania organizacją. Pojęcie e-dyrektora jest już wykorzystywane w dyskusji politycznej z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, często w kontekście efektywności, jaką daje informatyzacja szkół.
I dla uczniów...
Na specjalnych warsztatach, sto trzydzieści tysięcy uczniów poznało zasady programowania Windows Phone, Microsoft Kinect, HTML 5 oraz tworzenia stron internetowych. Dostali oni również ponad czternaście tysięcy kodów dostępu do bezpłatnego oprogramowania, w szczególności narzędzi developerskich (np. dostęp do programu DreamSpark). Każdy uczeń, który brał udział w warsztatach, mógł się sprawdzić w konkursie „High School Tech Hero”, prezentując samodzielnie przygotowaną aplikację Windows Phone lub aplikację webową stworzoną przy pomocy HTML 5 i zintegrowaną z Internet Explorer 9. Niektórzy z nich zainspirowani warsztatami Szkoły Nowych Technologii planują związać swoją przyszłość z informatyką.Warsztaty przeprowadzili trenerzy – studenci praktykanci. Również dla nich było to bardzo ciekawe doświadczenie, a także możliwość zarażenia swoich młodszych kolegów swoją pasją do technologii.
- „(...) przez wczorajszy wykład zdecydowałem się zabrać za programowanie, wcześniej za bardzo nie miałem z tym do czynienia ;)”– skomentował jeden z uczniów.
- „Wielkie dzięki za dzisiejsze szkolenie rzeczywiście odmieniło moje plany na przyszłość” –podsumował w mailu do wykładowcy inny uczeń uczestniczący w Projekcie.
- „Kiedy biorąca w naszym projekcie młodzież skończy studia i zacznie pracować, nowe technologie będą obecne w każdym obszarze życie – czy w domu, czy w pracy. Dlatego tak istotne jest, by uczniowie kończący szkołę, umieli skutecznie wykorzystywać narzędzia informacyjno-komunikacyjne. Same lekcje informatyki już nie wystarczą. Ważna jest praktyka. A tę można nabyć rozwiązując interaktywne zadania, szukając danych i analizując je. Dlatego będziemy mocno angażować się w działania na rzecz innowacyjnego nauczania w przyszłym roku.” – powiedziała Cecylia Szymańska, Dyrektor ds. Edukacji
w Microsoft.
Szkoła Nowych Technologii w liczbach
Szkoły ponadgimnazjalne uczestniczące w projekcie
500
Konferencje dla Dyrektorów
12 w 12 miastach Polski
Szkolenia dla nauczycieli
400
Liczba przeszkolonych nauczycieli
7 000
Liczba edukatorów prowadzących szkolenia dla nauczycieli
15
Warsztaty dla uczniów
3 000
Liczba przeszkolonych uczniów
130 000
Liczba trenerów prowadzących warsztaty dla uczniów
120
Najbardziej aktywny trener przejechał
4 500 km.