Nowe Technologie

NVIDIA Tegra K1 w samochodach firmy Audi AG

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 09:18
Rewolucyjny procesor do urządzeń mobilnych umożliwi wprowadzenie na rynek masowy samodzielnie prowadzących się pojazdów.
NVIDIA Tegra K1 w samochodach firmy Audi AG
Foto: materiały promocyjne

Dzięki nowemu procesorowi mobilnemu Tegra K1, wyposażonemu w specjalną motoryzacyjną wersję układu graficznego zasilającego 10 najwydajniejszych energetycznie superkomputerów na świecie, technologia samodzielnie prowadzących się pojazdów wkrótce opuści laboratoria i trafi do salonów.

NVIDIA Tegra K1 jest pierwszym procesorem dla samochodów zapewniającym ogromną wydajność obliczeniową przy niespotykanej dotychczas oszczędności energetycznej. Dzięki temu układ ten może obsługiwać wiele nowych rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie do pojazdów nie było dotychczas możliwe.

  • Tegra K1 składa się z czterordzeniowego procesora centralnego oraz 192-rdzeniowego procesora graficznego opartego na architekturze NVIDIA Kepler, którą firma stosuje z powodzeniem w swojej gamie potężnych kart graficznych dla większych komputerów – między innymi w 10 superkomputerach o najwyższej wydajności energetycznej, wyszczególnionych na najnowszej liście Green500.
  • Procesor Tegra K1 obsługuje zaawansowane systemy wspomagania kierowców (ADAS) wykorzystujące kamery wideo. Rozwiązania te wykrywają pieszych na drodze, monitorują martwe pole, ostrzegają o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznają znaki drogowe, a także kontrolują, czy kierowca nie zasnął za kierownicą, wykorzystując do tego celu obraz z kamery zamontowanej na desce rozdzielczej.

Tegra K1 jest również pierwszym procesorem mobilnym obsługującym platformę obliczeń równoległych CUDA, stanowiącą serce idei nowoczesnych rozwiązań komputerowych. Wersja motoryzacyjna nowego superukładu została dodatkowo wzmocniona, dzięki czemu może pracować w większym zakresie temperatur i bardziej nieprzyjaznych warunkach pracy.

Dowolność w projektowaniu cyfrowych desek rozdzielczych

Wydajność procesora Tegra K1 umożliwia generowanie wyjątkowo szczegółowych, trójwymiarowych elementów graficznych w jakości fotorealistycznej. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie wyglądu elektronicznych paneli instrumentów samochodowych i użycie szerokiej gamy wirtualnych materiałów: od miedzi, tytanu i szczotkowanego aluminium, aż po skórę i włókna węglowe. Kierowcy mogą dobrać odpowiednio do swoich gustów wygląd zegarów, elementów sterowania oraz wskaźników.

Możliwość programowania wewnętrznych systemów wydłuża żywotność pojazdu

Rozwiązania ADAS funkcjonujące obecnie na rynku są przeważnie oparte na wyspecjalizowanych układów. Procesory NVIDIA Tegra K1 znoszą to ograniczenie, gdyż stanowią otwartą, skalowalną platformę, która pozwala na stworzenie innowacyjnych rozwiązań. NVIDIA tak zaprojektowała procesory Tegra K1, że są one w pełni programowalne, więc producent pojazdów może uaktualniać oprogramowanie bezprzewodowo, wprowadzając nowe funkcje.

Moduł obsługujący wiele systemów operacyjnych

Procesor Tegra K1 będzie dostępny dla producentów OEM i głównych dostawców komponentów z branży motoryzacyjnej w formie wizualnego modułu obliczeniowego (VCM) – innowacyjnego rozwiązania, które wprowadzono na rynek dwa lata temu. Tegra K1 VCM stanowi pełnoprawny system komputerowy pojazdu, który może pracować pod kontrolą różnorodnych systemów operacyjnych, w tym QNX, Android, Linux lub Windows.

Modułowa konstrukcja układu Tegra VCM umożliwia łatwą modernizację komputerowych systemów w pojazdach, w miarę wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych. W ten sposób udało się pogodzić dużą szybkość rozwoju produktów informatycznych z tradycyjnie dłuższymi cyklami rozwoju w branży motoryzacyjnej.

Innowacyjne technologie firmy NVIDIA dla branży motoryzacyjnej

Obecnie na drogach porusza się ponad 4,5 miliona pojazdów wyposażonych w procesory firmy NVIDIA, w tym najnowsze modele samochodów firm Audi, BMW, Tesla Motors i Volkswagen.



autor: Cezary TCHOREK-HELM/NVIDIA

Czytaj także

Intel Bay Trail

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2013 12:22
Intel przedstawił najnowszą rodzinę energooszczędnych układów SoC (nazwa kodowa „Bay Trail”), które napędzać będą wydajne i efektywne energetycznie tablety, urządzenia 2 w 1 i inne sprzęty mobilne, jakie w czwartym kwartale tego roku firmy Acer, ASUS, Dell, Lenovo i inne wprowadzą do swojej oferty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Volkswagen: Oleśnica, Września a może Stargard Szczeciński?

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2013 11:11
Oleśnica pod Wrocławiem, Września pod Poznaniem oraz Stargard Szczeciński, to - wg "Pulsu Biznesu" - trzy lokalizacje, na których może powstać warta 1 mld euro fabryka aut Volkswagena. Ważne, gdzie działka będzie najszybciej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Drzewiecki o nowej fabryce Volkswagena w Polsce: przedwczesny entuzjazm

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2013 08:03
Od kilku dni trwają domysły, jaki producent samochodów kryje się za zapowiadanym przez ministra gospodarki „hitem inwestycyjnym”. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, wszystko przemawia za tym, że rzeczywiście tajemniczym inwestorem jest Volkswagen. Jednak nie radzi już pić szampana.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kto liczy na nową inwestycję Volkswagena w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2013 16:07
Andrzej Malinowski, prezydent organizacji pracodawców Pracodawcy RP twierdzi, że nawet kilkadziesiąt firm może skorzystać na inwestycji Volkswagena w Polsce.
rozwiń zwiń